Nextina |MM| Takmer polovica nakúpeného chleba a pečiva v rodinách a školských prevádzkach skončí v koši. Vyplýva to z prieskumu Národného poľnohospodárskeho a potravinárskeho centra organizovaného v roku 2019 na akcii Agrokomplex na vzorke 200 domácností a školských zariadení. Podnet na vypracovanie prieskumu vychádzal z Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR v rámci kvantifikácie príčin potravinových strát a plytvania s potravinami vo vybraných subjektoch.
„Prieskum odhalil, že až 39 percent odpadu v rodinách a školách tvoria práve pekárenské výrobky. Toto číslo je enormne vysoké, najmä ak ho prirovnáme k skutočnosti, že pekári dlhodobo bojujú za zvýšenie cien u svojich odberateľov a úspešní sú len v malom percente prípadov,“ uviedla Tatiana Lopúchová, predsedkyňa Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov. Za pekárenskými výrobkami nasledovali ovocie a zelenina (32 percent), mlieko a mliečne produkty (16 percent), mäsové výrobky (7 percent) a cukrovinky (6 percent).
Dôvodom podľa zväzu pekárov je práve fakt, že ľudia sú zvyknutí za pekárenské výrobky platiť nízke ceny a tým pádom si na ich spotrebu nedávajú pozor, resp. nie sú v plytvaní chlebom či pečivom až tak opatrní, ako pri potravinách s vyššou pultovou cenou. „Slovenskí pekári bojujú s nízkymi odbytovými cenami, ktoré častokrát nedosahujú ani výrobné náklady. V dôsledku neustáleho nárastu mzdových nákladov, ako aj ostatných výrobných nákladov, pekári apelujú na nutnosť zvýšenia cien vo všeobecnosti. Pultové, ako aj odbytové, ceny základných pekárenských výrobkov pritom zostávajú takmer na rovnakej úrovni už niekoľko rokov, čo je neakceptovateľné z ekonomického hľadiska pekární. Sme presvedčení, že ak by ceny dostali na vyššiu úroveň, mnoho spotrebiteľov by riešilo kúpu pekárenských výrobkov opatrnejšie a neplytvalo by nimi v takom veľkom rozsahu ako dnes,“ dodáva Tatiana Lopúchová.
Jej slová podporuje aj komplexná štúdia v rámci 7. rámcového programu Európskej únie Food Use for social Innovation by Optimising Waste Prevention Strategies a analýza výsledkov tvorby odpadov v domácnostiach. V rámci nej bolo zistené, že domácnosti v rozvinutejších európskych krajinách plytvajú najviac ovocím a zeleninou, pričom práve pekárenské produkty sa nachádzali na posledných priečkach. „Dôvodom môže byť práve spomínaná vyššia cena chleba a pečiva na pultoch a zachovanie tradícií pekárenstva v daných krajinách. U nás je tento trend zatiaľ opačný, avšak pekári veria v zmenu,“ potvrdila Tatiana Lopúchová zo zväzu pekárov. Respondenti v štúdii zároveň potvrdili, že základnými príčinami plytvania sú nadmerné zásoby či nesprávne skladovanie
Zväz pekárov pritom upozorňuje aj na fakt, že napriek týmto alarmujúcim štúdiám sme dnes svedkami toho, že obchodníci svoje ceny aj napriek skutočnostiam znižujú. „Pekári to považujú za vyslovene marketingový ťah, ktorí ide na úkor práve ich práce,“ upozornila Tatiana Lopúchová zo Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov.
Myslím si že to je preto lebo ked si kúpim večer rožky už ráno sú napi*u
mladý pán, keď ste taký náročný na kvalitu rožkov, tak si ich kupujte vždy len ráno – pod Hokejkou majú pekári otvorené skoro furt.
Ked chce niekto aby rožky vydržali od večera aspon do rána celkom použivateľné…tak je podľa Vás náročný? Si robíte srandu? Veru ľudia sú náročný..v šunke chcú mäso,bravčove a hovädzie mäso by malo vonať,ako mäso a nie smrdieť,kurence by mali chutiť,ako kurence,banány,ako banány..no to je neuveriteľné,čo všetko by Tí ľudia chceli..
Ľudia majú veľké oči. Keď si všímate, ako ľudia nakupujú keď je len jeden, alebo dva dni sviatok, neveríte vlastným očiam ako to vyzerá v obchodoch. Koľko chleba…, plné nákupné koše, ako keby mal byť koniec sveta, alebo vojna. Ale potom je to všetko v kontajnerov. Nakoniec, keď sa tak človek zamyslí aj nad sebou, zistí, že cez tie sviatky nezje ani toľko, čo cez bežné, pracovné dni.
Problem je určite aj v cene ze je nizska ale urcite aj v kvalite lebo ked po dvoch dňoch ostane chlieb plesnivy a uz sa neda použiť ani na chleba vo vajci tak je jasne ze skončí v koši