Hoci mnohé školy učia na diaľku ukážkovo, nie všade to tak je a nie všade sa to darí na 100 %. Veľa rodičov vníma, že žiaci nemajú doma rovnaké podmienky na vzdelávanie – či už ide o technické vybavenie, internet, vysvetlenie učiva či komunikáciu so školou alebo učiteľom.
Preto nová riaditeľka ŠPÚ Miroslava Hapalová s tímom pripravili nasledovné usmernenia. Cieľom je školám aj rodinám túto situáciu uľahčiť a pomôcť im to zvládnuť. Verím, že na školách, kde online vzdelávanie fungovalo na jednotku, bude tak isto fungovať aj naďalej. Tam, kde sa žiakov darí motivovať, zapojiť ich do vzdelávania a nadchnúť pre učivo, bude vyučovanie prebiehať tak ako doteraz.
Sme vo výnimočnej situácii a je potrebné zohľadniť to, že nie každý žiak má rovnaké podmienky na vzdelávanie doma. ŠPÚ zároveň neskôr zadefinuje kľúčový obsah učiva, ktorý by mal byť v nasledovných mesiacoch prebratý a učivo, ktoré možno presunúť do vyššieho ročníka, ak sa nestihne prebrať.
Tu sú niektoré z usmernení:
ZŠ
✅ Priebežné hodnotenie počas mimoriadnej situácie (zavretia škôl) sa robí slovne, nie formou známkovania
Záverečné hodnotenie na vysvedčení môže byť známkou, slovne aj kombinovane
✅ Riaditeľ oznámi neznámkovanie predmetov, ktorých ciele nemožno počas zatvorenia škôl naplniť (výchovy)
V prvom ročníku ZŠ prebehne priebežné aj záverečné hodnotenie slovne
✅ Neodporúča sa hodnotiť žiakov na základe testov a písomiek (ale je to možné)
✅ V čase mimoriadnej situácie nemôže byť žiak hodnotený známkou nedostatočný a nemôže opakovať ročník. Je však možné určiť preskúšanie žiakov, ktorí zo subjektívnych príčin neplnili požiadavky vzdelávania na diaľku. Žiaci, ktorí v 1. polroku dostali nedostatočnú aspoň z dvoch predmetov alebo boli neklasifikovaní, môžu absolvovať komisionálne skúšky.
SŠ
✅ Počas mimoriadnej situácie hodnotenie a klasifikácia žiaka nemôžu byť znížené iba na základe neplnenia požiadaviek vzdelávania na diaľku z objektívnych príčin (napr. žiak nemá techniku na to). Ak ale žiak zo subjektívnych príčin neplnil požiadavky vzdelávania (nespolupracoval, ignoroval zadania učiteľov), je možné určiť jeho preskúšanie (rovnako ako pri ZŠ).
✅ V rámci priebežného aj záverečného hodnotenia je možné využiť známky aj slovné hodnotenie (aj v rámci toho istého predmetu).
✅ Riaditeľ oznámi neznámkovanie predmetov, ktorých ciele nemožno počas zatvorenia škôl naplniť (laboratórne cvičenia, praktické predmety či výchovy).
✅ Neodporúča sa hodnotiť žiakov na základe testov a písomiek (ale je to možné).
✅ Pri opakovaní ročníka platí to isté, čo pri ZŠ (preskúšanie alebo komisionálne skúšky za daných okolností).
Kompletné usmernenia nájdete tu: https://www.ucimenadialku.sk/usmernen…/hodnotenie-v-zs-a-ss/
zdroj: Branislav Gröhling – Vzdelanie je budúcnosť krajiny, Fb