ŽSR |MM| Železničné múzeum patriace pod Železnice Slovenskej republiky sa od minulého týždňa rozrástlo o nový, takmer storočný artefakt. V roku 1921 vyrobila Vagónka v Kopřivnici na základe objednávky Československých dráh sériu dvojnápravových krytých nákladných vozňov. Medzi nimi bol aj vozeň s výrobným číslom 44234, ktorý dostal označenie Ggz 112-171. Po zaradení do prevádzky sa na prepravách tovarov podieľal niekoľko desaťročí, následne po úprave slúžil ďalšie desiatky rokov v mostárskom stavebnom vlaku. V týchto dňoch sa preňho začína ďalší železničný život – múzejný.
Predmetný vozeň bol po zrušení pravdepodobne v polovici 50. rokoch 20. storočia upravený na tzv. energovozeň, čiže vozeň vezúci elektrocentrálu, z ktorej sa napájal mostársky stavebný vlak a pri práci aj všetky potrebné elektrické náradia a zariadenia. Mostný obvod Košice, zložka Železníc Slovenskej republiky, ktorej poslaním je okrem iného najmä starostlivosť o železničné mostné objekty, vozeň posledný krát nasadil v prevádzke pri oprave železničného mosta ponad Váh pri Strečne v roku 2015. Už vtedy sa dostal aj do pozornosti zamestnancov podnikového železničného múzea a bolo len otázkou času, kedy skončí v zbierkovom fonde múzea. V priebehu roka 2020 sa dohodlo vedenie múzea a Mostného obvodu na prevode vozňa a 5. novembra došlo k jeho presunu do Bratislavy do depozitára, kde bude čakať na zreštaurovanie, už ako historický železničný artefakt.
Železničné múzeum má v zbierke skoro 2300 artefaktov, z toho je 561 zbierkových predmetov a 285 vozidlového charakteru (rušne, vozne, koľajové žeriavy, traťové stroje, dreziny a koľajové vozíky). Viac informácií o múzeu a jeho zbierkach nájdete na www.zeleznicnemuzeum.sk.