ISSN 1337-8481

streda, 30. októbra, 2024

Zásah Zelenej linky MŽP a intenzívna komunikácia spôsobili odstránenie vraku havarovaného auta do 24 hodín od nahlásenia občanom

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
spot_img

Prvý krát sme na havarované auto ležiace na streche iba kúsok od výjazdu z rýchlostnej komunikácie R1 zo smeru od Nitry na Šintavu upozornili pred viac ako týždňom v článku, ktorom sme fotograficky zdokumentovali prvé kroky smerujúce k rozoberaniu havarovaného auta a to odrezaním katalyzátora. Počas fotografovania havarovaného auta na mieste sme telefonicky kontaktovali tiesňovú linku Policajného zboru 158, na ktorej sme nahlásili ako samotné havarované auto, tak fakt, že je s osadenými ŠPZ (evidenčné číslo sme polícii oznámili) a jeho rozoberaním hrozí znečistenie životného prostredia.

Uplynul teda viac ako týždeň a na základe niekoľkých podnetov sme sa na miesto išli pozrieť znovu. Havarované auto odstránené z verejného priestranstva nebolo. Zmeny však nastali. Z auta chýbali tri kolesá a bolo opáskované páskou Polícia vstup zakázaný.

Havarované auto sa nachádzalo na frekventovanom mieste, okolo ktorého denne prejdú stovky áut a nepochybne niekoľko krát aj hliadky policajného zboru. Napriek tomu auto viacej ako týždeň po havárii pri ceste ležalo bez zásahu kompetentných orgánov. Nekontroluje správca komunikácie cesty zverenému do správy?

So stavom nespokojní občania „zabudnutie“ tohto auta pri hlavnej ceste a v prírode pre riziko úniku prevádzkových kvapalín, pohonných hmôt a oleja nahlásili aj na Zelenú linku Ministerstva životného prostredia. Linka konala okamžite najskôr telefonicky.

Z jej stanoviska vyberáme:

Zelená linka MŽP SR

št 19. 11. 13:10 (pred 3 dňami)

komu: majko@majko.sk,

Dobrý deň, dnes 19.11.2020 nám bol nahlásený podnet okolo deviatej hodiny ráno, že smerom od Šoporne do Šintavy je už asi týždeň prevrátené vozidlo mimo cesty. Pán chcel vedieť prečo nebolo ešte odstránené, keďže z neho môžu vytekať nejaké technické kvapaliny a podobne.

Následne som kontaktoval Obvodné oddelenie PZ Šoporňa, kde mi povedali, že o tom aute vedia, ale nebola nahlásená žiadna nehoda, to auto sa tam „objavilo“ a oni nemajú na základe čoho konať. Pravdepodobne to bude mať na starosti správa ciest, ale je to v blízkosti diaľnice, tak nevedel mi presne povedať, ktorý subjekt.

Preto som kontaktoval Správu a údržbu ciest Trnavského samosprávneho kraja, kde mi povedali v tom zmysle, že to nie je ich povinnosť, keďže oni odpratávajú autá po nehodách, keď ich zavolá polícia.

Tak som sa snažil dovolať tentokrát na PZ v Seredi, kde mi nikto nedvíhal a potom ste sa mi ozvali Vy.  

– – –

Hneď na druhý deň po nahlásení prípadu na Zelenú linku, zástupcovia Zelenej linky sa o prípad začali zaujímať priamo na mieste. Ide totiž o druhý prípad neriešeného vraku havarovaného auta spôsobilého znečistiť životné prostredie a napriek tomu nechaného takpovediac napospas osudu.

Na základe záujmu o odstránenie potenciálnej environmentálnej záťaže zo strany Zelenej linky začala intenzívna komunikácia jej zástupcu s políciou a správcom komunikácie.

Správa KR PZ Trnava:

Mária Linkešová  –  pi 20. 11. 11:45 (pred 2 dňami)

Dobrý deň,

Polícia sa o havarovanom aute dozvedela až so značným odstupom na základe telefonických podnetov cez linku 158. Operačné stredisko obratom kontaktovalo majiteľa auta, ktorý niekoľkokrát prisľúbil, že auto si príde z miesta havárie prevziať. Lustráciou sme zistili, že ide o 31 ročného majiteľa zo Šulekova.

Vzhľadom k tomu, že auto netvorilo a ani netvorí prekážku v cestnej premávke, polícia ho z dôvodu opakovaných upozornení občanov označila policajnou páskou. Právomoc nakladať s autom má správca komunikácie, ktorý pravidelne vykonáva kontrolu zjazdnosti ciest. Z dôvodu, že majiteľ prejavil záujem, polícia iniciatívne nekontaktovala správcu. Aj napriek tomu však má správca oprávnenie, aby vo veci konal ex offo z úradnej povinnosti.

S pozdravom, mjr.JUDr. Mária Linkešová

– – –

Po niekoľkých ďalších telefonátoch došlo k bezproblémovému pochopeniu záujmu Zelenej linky Ministerstva životného prostredia predísť znečisteniu pôdy havarovaným autom a správca komunikácie prisľúbil odstránenie auta v piatok okolo 15.00 hod. popoludní.

Na miesto dopravnej nehody bola ODI OR PZ Galanta vyslaná hliadka polície, ktorá spomalila premávku na výjazde z rýchlostnej komunikácie, z dôvodu odstraňovania havarovaného auta priamo za zákrutou a správca komunikácie prítomný na mieste zabezpečil odťahovú službu, ktorá zabezpečila postupné otočenie havarovaného auta na kolesá.

Po otočení havarovaného auta na kolesá a jeho vytiahnutí z priestoru mimo cesty bola na mieste odhalená zadymená žiarovka, ktorá mohla slúžiť na nelegálnu aplikáciu omamných látok, čo bolo nahlásené na políciu.

  Na miesto nálezu vyslalo hliadku OO PZ Sereď a následne kriminalistického technika. Až následne už po zotmení bolo auto odťahovkou naložené a odvezené z miesta havárie.

Z uvedeného prípadu sa normálne rozmýšľajúcemu človeku musí naskytnúť hneď niekoľko otázok.

  • Ako je možné, že sa o havarované auto viac ako týždeň nezaujímal jeho vlastník, a ako je možné že mu nezáujem legislatíva umožňuje?
  • Havária nahlásená nebola, no polícia o havarovanom aute na základe informácií novín ako aj ďalších občanov vedela, o čom svedčí aj policajná páska, ktorou miesto nehody označila. Je to všetko čo je v takomto prípade nevyhnutné vykonať?
  • Správca komunikácie políciou informovaný o havárii nebol, no je v poriadku, že viac ako týždeň sa o aute mimo cestu zo svojej iniciatívy nedozvedel?
  • Havarované auto bolo na streche viac ako týždeň a po celú dobu hrozilo znečistenie životného prostredia. Napriek tomu nik na odstránení auta nekonal. Na čo kompetentní čakali? Na rozobratie motora za účelom jeho odovzdania do zberných surovín a kontamináciu pôdy motorovým olejom? Nie je lacnejšia prevencia?
  • Problém bol vyriešený do 24 hodín od nahlásenia prípadu a to až komunikáciou s kompetentnými zo strany Zelenej linky Ministerstva životného prostredia. Zákon teda umožňuje konať aj promptne a z dôvodu prevencie rýchlo. Je to skutočne len o komunikácii a o tom, že kompetentní chcú vec riešiť až na základe urgencií?

V piatok popoludní teda vrak auta bol z miesta dopravnej nehody po viac ako týždni odstránený. Kompetentné orgány sa však musia na základe týchto skúseností zamyslieť nad tým, prečo takýchto áut máme pri cestách množstvo a ako je možné, že vlastníci áut nemajú záujem havarované autá odstrániť a nemajú strach o osud vrakov sa nestarať aj mesiace.

Každé auto predsa musí mať povinné zmluvné poistenie a auto nie je zabudnutá igelitka niekde v parku na lavičke. Každé auto má predsa VIN číslo podľa ktorého je možné dohľadať jeho vlastníka a evidenčné číslo (ŠPZ) ktoré držiteľa auta Policajnému zboru prezradí do niekoľkých minút. Je to málo na konanie?

Nejedná sa v týchto prípadoch o zjednodušenie si práce, benevolenciu, prípadne nezáujem veci riešiť v čase čo najnižších nákladov a následkov spojených s udalosťou?

Počas dvoch týždňov už v dvoch prípadoch zasiahla len niekoľko mesiacov fungujúca zložka Ministerstva životného prostredia. Veci pohla dopredu až intenzívna komunikácia MŽP až po nej sa prejavila snaha kompetentných problém riešiť. Potom už všetko išlo výborne a k spokojnosti všetkých zainteresovaných strán.

Kedy sa takéto konanie stane pre všetkých kompetentných štandardom ako je tomu v Rakúsku, Nemecku či vlastne všade na západ od nás?

Na kompetentných zostalo sankcionovanie vlastníka havarovaného auta a vymáhanie nákladov spojených so zásahom štátnych orgánov, ku ktorému nemuselo prísť, ak by si vlastník auta splnil povinnosti vyplývajúce mu zo zákona. O vyriešenie prípadu sa ešte budeme zaujímať.

– – –

Ďalšie články týkajúce sa tohto prípadu nájdete tu:

Kus policajnej pásky bude mať onedlho väčšiu hodnotu ako havarované auto

Páčil sa Vám tento článok? Zdieľajte ho na sociálnych sieťach!

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -
Obnoviť ⭯
  1. Všetci kašlú na robotu.Nerozmýšľajú a čakajú len na prašule.Až sa nájdu aktivisti čo im ukážu jako robiť tak jako treba.

  2. pítam sa prečo tam auto muselo byť až do zásahu tej linky????????pOlicajti ani cestári nevedia čo majú robiť???????a čo ten majitel auta??????keď idem rýchlejšie hneď platím fízlom pokutu a tu je to inak

  3. možno len chalan nevedel na koho sa má obrátiť, lebo všade ho poslali do péčka, kedže aj policajti aj cestári mali zviazane ruky.

  4. Šintavan – zbytocne pindaš na policiu. Hovorkyna to jasne vysvetlila ako sa veci maju. Ale ty najmudrejsi musis napísať, ze policia nevie co ma robit. A ty vies co ma policia robit? Alebo svoje uvahy prezentujes ako najlepsie riesenie?

  5. Co vsade len policiu tahate? Co s tym ma policia, ze tam auto niekto nechal? Dobre ze tu nenapisete, ze policajti mozu za to ze z vozidla ukradli kolesa. Majitel sa ma postarat o odstranenie

  6. Pred Dvorníkmi je jedno zhorené a na vjazde do HC bolo jedno po nahánačke asi rok. Mali by to riešiť štátne organy a náklade nech si vlastník rieši potom z exekútorom, exekútorov je dosť.

    Ďalej si myslím, že porovnávanie našej … s Rakúskom alebo Nemeckom je nemiestne. Naše IQ, EQ a RQ je zatial ešte niekde v evolučnom vývoji. Ak sa chceme s niekym porovnávať mali by sme sa viac pozrieť na východ. Či nezačíname zaostávať aj za nimi.

  7. Počul som že v Šalgocke je super opravár aut. Posedel v base se za krádež áut a dnes je sneho super opravár. Že vraj ma viac zákazníkov ako autorizovaný opravár v Šalgocke. Takže kradnuté súčiastky z áut končia kde.

Comments are closed.

UPOZORNENIE:
- Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
- Nešírte neoverené informácie a hoaxy. Šírte len to, k čomu poznáte relevantný zdroj a podľa možnosti ho uvádzajte.
- Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidiel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
- Vkladať príspevky do diskusie nie je povolené cez proxy servery a anonymizéry. Takéto príspevky môžu byť zmazané bez akéhokoľvek ďalšieho komentovania a zverejňovania dôvodov.
- Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy.
- Akékoľvek útoky, osočovanie a invektívy voči podpísaným autorom článkov redakcii, alebo vydavateľovi budú zmazané, resp. v prípade, že budú zakladať podstatu niektorého z trestných činov, alebo iného porušenia zákona, autor príspevku by mal počítať s možnosťou zjednania nápravy právnou cestou.
- Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
spot_img