MIRRI |MM| Žiadatelia o eurofondy, ktorí nemajú dostatok skúseností alebo vedomostí a potrebujú poradiť, ako získať zdroje z Európskej únie, sa už štyri roky môžu obrátiť na Informačno-poradenské centrá (IPC). Tie poskytujú záujemcom svoje služby bezplatne. Sieť ôsmich centier naprieč celou krajinou spadá pod Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR. Záujemcovia o podporu zo zdrojov EÚ ich nájdu v Trnave, Nitre, Trenčíne, Žiline, Banskej Bystrici, Košiciach a v Prešovskom kraji, kde sú dve – v Prešove a v Humennom.
Vlani poskytli aj napriek pandémii koronavírusu klientom viac ako 2 200 konzultácií. Centrá zároveň zaslali takmer 800 cielených informačných e-mailov o aktualitách týkajúcich sa eurofondov a spolupracovali na organizácii 65 informačných seminárov. Neustále sa zväčšuje aj databáza klientov, ktorí o pomoc prejavia záujem, aktuálne obsahuje takmer 5 000 kontaktov.
„Robíme všetko pre to, aby sme eurofondy zbavili zbytočnej byrokracie a zjednodušili ich čerpanie tak, aby sa peniaze čo najrýchlejšie dostávali do regiónov. Po nástupe novej vlády v marci 2020 sa nám v tomto smere podarilo dosiahnuť veľký úspech, keď sme čerpanie za necelých deväť mesiacov zlepšili o 1,98 miliardy eur. Informačno-poradenské centrá v krajských mestách sa osvedčili ako užitočný a funkčný nástroj, ktorý subjektom v regiónoch poskytuje bezplatnú pomoc pri žiadaní o eurofondy,“ uviedla vicepremiérka a ministerka investícií a regionálneho rozvoja Veronika Remišová.
Klienti v roku 2020 predložili s podporou centier viac ako 450 žiadostí o nenávratný finančný príspevok, z ktorých boli viac ako dve tretiny práve vďaka pomoci IPC úspešné.
V čase pandémie mali pritom Informačno-poradenské centrá obmedzené možnosti, ako pomáhať žiadateľom o eurofondy. Obmedzené boli najmä osobné konzultácie či semináre, ktoré sa preniesli buď do online priestoru alebo sa riešili telefonicky či e-mailom. Väčší dôraz centrá kládli na zasielanie informačných e-mailov, ako aj na zverejňovanie informácií na webovej stránke a na sociálnych sieťach.
IPC sa stali rešpektovaným partnerom v procese implementácie fondov Európskej únie na regionálnej úrovni, žiadatelia a prijímatelia ich činnosti a pomoci dôverujú. Dokazuje to aj najnovší prieskum – veľmi spokojných, resp. spokojných s prácou IPC a ich poradenstvom bolo takmer 70 percent klientov. Oceňujú najmä fakt, že centrá poskytujú kvalitné poradenské služby a informácie bezplatne a žiadatelia tak nemusia platiť za konzultácie iným subjektom.
S pomocou IPC sa podarilo vlani zrealizovať naprieč celým Slovenskom množstvo projektov. Jedným z prijímateľov bola napríklad Autoškola lara z Topoľčian, ktorá využila eurofondy na vyhľadávanie nových zamestnancov, na mzdy pre dvoch ľudí, ako aj na mentoring. IPC pomohli tiež školám s úspešnou implementáciou projektov – od žiadosti o nenávratný finančný príspevok, cez začiatok aktivít až po žiadosť o platby a záverečnú monitorovaciu správu. Pomoc takto dostala napríklad základná škola na ulici Dr. Janského v Žiari nad Hronom, škola na ulici J. Thurzu v Detve či základná škola na Angyalovej ulici v Kremnici.