Prezídium PZ SR |MM| Polícia naďalej zaznamenáva zvýšený počet prípadov podvodných telefonátov adresovaných priamo na súkromné mobilné čísla občanov Slovenskej republiky. Podvodníci používajú metódu, na základe ktorej sa príjemcovi hovoru zobrazuje prichádzajúce slovenské číslo. Páchatelia sú pritom pravdepodobne v zahraničí. V anglickom jazyku sa predstavujú ako pracovníci technickej podpory Microsoftu.
Ako účel svojho telefonátu uvádzajú poskytnutie technickej podpory pri oprave problému so softvérom. Na základe inštrukcií obete poskytnú páchateľom vzdialený prístup do svojho počítača. Podvodníci vďaka tomu prístup skutočne získajú aj takto na diaľku a obsah počítača zablokujú. Na to, aby sa podvedení občania dostali späť k svojim údajom, musia podvodníkom zaplatiť úhradu prostredníctvom internet bankingu. Keďže páchatelia majú naďalej prístup do napadnutého počítača, je pravdepodobné, že po prihlásení sa do internet bankingu získajú aj tieto citlivé údaje svojej obete a dôjde k ďalším finančným podvodom.
Podvodníci sa predstavujú skutočnými menami zamestnancami Microsoftu, ktoré našli na sociálnych sieťach. Preto je dôležité im neuveriť v ich snahe „poskytnúť pomoc“, aj ak by zo strany obetí došlo k falošnému overeniu ich identity.
Keďže podvody takéhoto rozsahu sa v mnohých prípadoch uskutočňujú zo zahraničia, vzdialenosť a legislatíva cudzích krajín značne limituje možnosti Policajného zboru, ako by mohol pomôcť svojim podvedeným občanom. Šanca na získanie ukradnutých finančných prostriedkov naspäť je tak minimálna.
Na tento druh podvodu upozornila samotná spoločnosť Microsoft, ktorá uvádza aj jednoduchú radu, ako sa nestať obeťou páchateľov – Microsoft nikdy nekontaktujte svojich štandardných zákazníkov ako prvý, kontakt môže vyvolať ako prvý len užívateľ, nie spoločnosť.
Policajný zbor na túto tému pravidelne upozorňuje na svojich sociálnych sieťach, kde pred časom priniesol aj zvukovú nahrávku autentického hovoru podvodníka:
Skutočne sa toto rozmohlo vo veľkom. Je to veľmi ťažké rozoznať, či je to zo zahraničia, alebo domáci hovor. Starší ľudia majú ešte telefóny bez displeju, tak že nevidia predvoľbu a nakoniec, ako je to aj v článku spomínané, sa podobajú našej predvoľbe. A kto nemá počítač, nemôže si to zistiť, odkiaľ sa volá. No podvodníci sú vždy krok dopredu.
pre Podvod…
kto nema pocitac nemá problém ked nema ani windows a pristupove udaje do neho…
Myslím že starší ľudia ani nehovoria anglicky. Minimálne drvivá väčšina. Táto jazyková bariéra ich paradoxne chráni pred ďalšími krokmi týchto novodobých zlodejov. Mne osobne už volali 2x