MIRRI |MM| Dobrá správa pre obyvateľov obcí na severovýchodnom okraji Bratislavy! Vďaka novej ceste, ktorá sa napojí na diaľničnú križovatku Triblavina, ubudnú zápchy, zvýši sa bezpečnosť a kvalita života ľudí v regióne. Projekt novej cesty bude hradený z eurofondov a spoločne ho predstavili ministerka regionálneho rozvoja Veronika Remišová a bratislavský župan Juraj Droba.
„Obce v okolí Bratislavy prudko rastú a v uplynulých rokoch pribudli na hraniciach okresu Pezinok desaťtisíce nových obyvateľov. Tí síce bývajú na vidieku, ale drvivá väčšina z nich dochádza do školy či za prácou každý deň do hlavného mesta,“ vyhlásila ministerka regionálneho rozvoja Remišová. Napríklad obce Chorvátsky Grob a Slovenský Grob zaznamenali v rokoch 1996 – 2016 prírastok obyvateľstva až 150 %.
„V rannej a popoludňajšej špičke sú tu cesty plné áut, tvoria sa kolóny, dochádza častejšie k nehodám, tranzit cez obce má na svedomí hluk a vysokú prašnosť. Aspoň časť týchto negatívnych javov zmierni práve nová cesta, ktorá priamo prepojí Chorvátsky a Slovenský Grob s križovatkou Triblavina, diaľnicou D1 a novobudovaným diaľničným obchvatom hlavného mesta D4,” uviedla vicepremiérka.
„Pustili sme sa do projektu, o ktorom sa desať rokov len rozprávalo. My máme dnes na stole nielen všetky potrebné povolenia, ale aj schválené financovanie. Bez externých zdrojov by sme však o takomto veľkom projekte nemohli ani len rozmýšľať, nieto ešte ho realizovať,“ povedal predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba.
Prepojenie diaľničnej križovatky Triblavina s cestou Chorvátsky Grob – Čierna Voda bude mať dĺžku 1,7 km a stáť bude 6,5 milióna eur. Z toho bude 6,2 milióna eur hradených z Integrovaného operačného regionálneho programu (IROP), ktorý od 1. októbra 2020 prešiel pod Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie.
„Schvaľovací proces tohto projektu považujem za veľký úspech. IROP mal v minulosti veľké problémy a bol najhoršie manažovaným eurofondovým programom, čo stálo Slovensko už desiatky miliónov eur. Keď sme IROP prebrali pod naše ministerstvo, začali sme ho radikálne meniť a zjednodušovať. A výsledky sú tu,“ povedala ministerka Remišová.
„Priemerná dĺžka schvaľovania obdobných dopravných projektov bývala v minulosti 163 dní, najviac dokonca až 692 dní, teda takmer dva roky. Tento projekt sme však schválili v rekordne krátkom čase, len za 41 pracovných dní. Naším cieľom je zjednodušiť procesy v maximálne možnej miere tak, aby sa peniaze čo najjednoduchšie dostávali do regiónov a pomáhali tam, kde treba,“ zdôraznila podpredsedníčka vlády.
Výstavba cesty sa má začať v júni 2021 a dokončenie je plánované na jún 2023. Po napojení na križovatku Triblavina a rýchlostnú komunikáciu prinesie výrazné zlepšenie dopravnej situácie a ročná úspora, prepočítaná na čas vodičov automobilov, sa odhaduje až na 850 000 eur ročne.
„Roky sme počúvali ako sa to nedá, ako je poskytovanie podpory z eurofondov zdĺhavé a komplikované. Roky sme sa museli prizerať, ako meškajú projekty, ktoré mali zlepšovať životy ľudí v regiónoch. Táto doba sa skončila. Po nástupe do úradu som sľúbila, že v eurofondoch upraceme a výsledky sa v krátkom čase dostavili. Schvaľovací proces sme radikálne skrátili, zjednodušujeme ho, škrtáme byrokraciu. Vďaka tomu sa nám vlani podarilo pre Slovensko zachrániť z programu IROP 109 miliónov eur, ktorým hrozilo prepadnutie a ďalších vyše 100 miliónov sme odblokovali pre oblasť kultúry,“ povedala ministerka investícií, ktorá zároveň informovala o ďalších opatreniach.
„Žiadateľom o eurofondy vychádzame v ústrety. Preto sme zverejnili najčastejšie opakujúce sa chyby v programe IROP, aby sa ich vyvarovali. Tiež zverejňujeme zoznam najčastejších otázok, ktoré nám k eurofondom prichádzajú. Všetky opatrenia, ktoré sa osvedčili a prinášajú výsledky zakomponujeme do eurofondov v novom programovom období 2021 – 2027,“ dodala podpredsedníčka vlády Remišová.