SAŽP |MM| Slovenská agentúra životného prostredia (SAŽP) v spolupráci s Ministerstvom životného prostredia Slovenskej republiky prichádza s 20. ročníkom kampane EURÓPSKY TÝŽDEŇ MOBILITY (ETM). Tento rok sa bude niesť v duchu hesla „Bezpečne a zdravo ekologickou dopravou“.
Jubilejný dvadsiaty ročník Európskeho týždňa mobility prináša samosprávam možnosť predstaviť zrealizované trvalé opatrenia v prospech udržateľnej mobility, ale aj zorganizovať spolu s partnermi zaujímavé podujatia v oblasti osvety a informovanosti. ETM sa každoročne koná v týždni od 16. do 22. septembra a má obyvateľom miest a obcí ukázať aj iné alternatíve formy dopravy, na aké sme zvyknutí. Vyhlasovateľom kampane je Ministerstvo životného prostredia, záštitu nad aktuálnym ročníkom preberá minister životného prostredia Ján Budaj „Chcem vyzvať mestá a obce, ale aj štátne inštitúcie, školy či občianske združenia, aby sa nebáli zapojiť do kampane, ktorá je príležitosťou ukázať, že vieme cestovať ekologicky, bezpečne a zdravo, udržateľnou dopravou ,“ uviedol minister Budaj, ktorý dodal, že tak ako v minulosti, aj tento rok kampaň vyvrcholí Dňom bez áut.
Výber témy tohto ročníka kampane, ktorú už tradične zastrešuje Európska komisia, nie je náhodný a svojim obsahom upriamuje pozornosť na problémy, ktorým Európa a svet čelili počas pandémie COVID-19. Zároveň je to priestor zamyslieť sa nad príležitosťami na zmeny vyplývajúce z tejto závažnej zdravotnej krízy v Európe. „Tento rok je kampaň cielená na štyri oblasti: duševné a fyzické zdravie, bezpečnosť a reakcia na COVID-19. Nastúpené trendy, ako sú napríklad zvyšovanie aktívnej mobility a využívanie dopravy s nízkymi alebo nulovými emisiami, totiž vyžadujú ďalšiu podporu, “ uviedol Michal Maco, generálny riaditeľ SAŽP, ktorá je národným koordinátorom kampane ETM.
Pre zvýšenie motivácie slovenských samospráv k zapojeniu bude súčasťou kampane aj národná súťaž o cenu ETM 2021. Mestá a samosprávy môžu zabojovať o víťazstvo a o zaujímavé udržateľné ceny v dvoch kategóriách: Aktívna samospráva a Efektívne trvalé opatrenie. O cenu v národnej súťaži ETM môžu zabojovať aj aktívne organizácie v samostatnej, pre ne určenej kategórii. Do kampane sa samospráva alebo organizácia registruje prostredníctvom webovej stránky ETM 2021, pričom bližšie informácie o kampani sú zverejnené aj na Facebooku a Instagrame.
Európsky týždeň mobility zapojil počas dvadsiatich rokov do kampane tisíce inštitúcií, podnikov, mimovládnych organizácií a miest, aby pomohli zlepšiť mestské prostredie. Na začiatku tejto cesty bolo napríklad kupovanie lístkov na vlak online novým konceptom a smartfóny či mobilný internet existovali len v našich snoch. O 20 rokov neskôr môžeme cestovať po mestách s jedinou platbou pomocou mobility poskytovanej ako služby, alebo si objednať taxík prostredníctvom aplikácie v smartfóne. Aj keď technika zmenila život každého z nás, pokiaľ ide o mestskú mobilitu, problémy súvisiace so znečistením a bezpečnou a udržateľnou mobilitou zostávajú rovnaké. Pomôžme ich riešiť a zmeňme nielen počas ETM náš svet k lepšiemu.