Ľudia a firmy ročne ušetria 4,2 milióna výpisov a 42 miliónov eur
MIRRI |MM| Národná rada dnes finálne schválila najväčšie rušenie potvrdení a výpisov na úradoch, ktoré pripravila ministerka informatizácie Veronika Remišová. Od januára budúceho roku sa postupne zruší 21 okruhov výpisov a potvrdení, ktoré ľudia doteraz nosili na úrady opakovane. Ľudia a firmy ušetria vyše 4,2 milióna potvrdení a výpisov ročne a tým ušetria aj 42 miliónov eur v nákladoch na čas, cestovanie, či tlač dokumentov.
Od januára tak už nikto nebude musieť predkladať rodný list opakovane, pričom ročne si ho rôzne úrady vyžiadali až 1,6 milióna. 600 tisíc krát museli ľudia predkladať potvrdenie o poberaní dávok v hmotnej núdzi alebo potvrdenie preukazujúce ťažké zdravotné postihnutie.
„Chcem sa poďakovať poslancom za podporu. Veľmi ma tiež teší, že zákon podporila aj celá opozícia. Obmedzovanie byrokracie je dobré pre ľudí aj pre firmy a s podporou parlamentu v tom budem pokračovať aj ďalej,“ povedala ministerka Remišová.
Schválený zákon prináša aj jednu veľmi podstatnú zmenu. Pripravil legislatívne prostredie pre digitalizáciu úradných konaní vzťahujúcich sa k životným situáciám. „Prvou životnou situáciou, ku ktorej budeme digitalizovať konania, je narodenie dieťaťa,“ povedala ministerka Remišová. Vďaka digitalizácii procesov štát od apríla 2022 po prvýkrát poskytne proaktívnu službu občanovi. Štát vyplatí príspevok pri narodení dieťaťa bez toho, aby museli oň rodičia žiadať a dokladovať splnenie podmienok ako prihlásenie dieťaťa u pediatra, absolvovanie prehliadok u ošetrujúceho lekára, dožitie 28 dní dieťaťa a ďalších. Vďaka digitalizovaným službám rodičia vybavia viaceré veci z pohodlia domova ako napr. vyhlásenie o otcovstve, mene a priezvisku dieťaťa, získanie rodného listu.
Zákon bude účinný až po podpise prezidentkou. Účinnosť zákona parlament schválil od 1. januára 2022.
Konkrétne zrušené potvrdenia a výpisy:
- kópia rodného listu
- kópia sobášneho listu
- kópia úmrtného listu
- potvrdenie o neporušení zákazu nelegálneho zamestnávania
- potvrdenie o pobyte
- potvrdenie o pridelení IČO
- výpis z centrálneho registra hospodárskych zvierat
- potvrdenie, že hospodársky subjekt nie je v reštrukturalizácii, nie je v konkurze ani na neho nie vyhlásený konkurz
- výpis z registra poskytovateľov sociálnych služieb
10.výpis z registra sociálnych podnikov
11.potvrdenie z evidencie uchádzačov o zamestnanie
12.vybraný okruh právoplatných rozhodnutí súdov
13.výpis z registra / zoznamu advokátov
14.výpis z centrálneho registra exekúcií
15.potvrdenia o poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi
16.doklad preukazujúci ťažké zdravotné postihnutie
17.hlásenia vzťahujúce sa k narodeniu dieťaťa a úmrtiu (elektronizácia Hlásenia o narodení a Hlásenia o úmrtí)
18.žiadosti a potvrdenia vzťahujúce sa k Príspevku pri narodení dieťaťa (Proaktívny príspevok)
19.potvrdenia o poberaní osobitného príspevku baníkom
20.údaje potrebné na zápis do registra prijímateľov 2 %
21.potvrdenia o poberaní dôchodkov starobného dôchodkového sporenia
Super. Ako zaciatok konca zbytocnemu papierovaniu….
Predpokladám, že na začiatku budú pravidelne zlyhávať informačné systémy. Veď sme na Slovensku.
Maju pol roka, aby to vypilovali. A dovtedy VR vymenia.
A pred zlikvidovaním každého papiera z neho najprv urobiť aspom tri kópie…
Nič nie je zažehnané. Však oni si zase niečo vymyslia, tak ako napr. že sa bude všetko robiť elektronický, čo starší ľudia nezvládnu.
No,len aby to nevyvolalo nesmiernu vlnu podvodov.