Dlhší čas som na svojich potulkách za koncertmi nezamierila do Piešťan, no v poslednej dobe sa zdá, akoby som to chcela všetko dobehnúť. V piatok 24. septembra 2021 bol mojím cieľom zase Klub La Musica na Teplickej ulici, kde sa konal koncert jazzového zoskupenia Altar Quartet feat. Kornél Fekete-Kovács.
Altar je projekt, ktorého jadrom sú saxofonista Nikolaj Nikitin a klavirista Ľuboš Šrámek. Na koncertoch a albumoch Altara sa podieľalo už mnoho hudobníkov rôznych národností, z Európy i zo zámoria. V Piešťanoch sa predstavil Altar Quartet v medzinárodnej zostave: Ľuboš Šrámek (SK) – klavír, Nikolaj Nikitin (SK) – tenorový saxofón, Štefan „Pišta“ Bartuš (SK) – kontrabas, Klemens Marktl (AT) – bicie. Vzácnym hosťom bol Kornél Fekete-Kovács (HU) – krídlovka.
V to popoludnie som mala pocit, že do Piešťan utekám pred neprívetivým, zamračeným počasím, ktoré panovalo v našom meste. No v Piešťanoch ma privítala modrá obloha s neškodne vyzerajúcimi útržkami mrakov. Aj na terase Klubu La Musica bolo príjemne, len trochu chladno. Dobre, že som bola „vyzbrojená“ tromi vrstvami oblečenia.
Koncert sa začal o 19.45 hod. Všetkých prítomných srdečne privítal piešťanský jazzový gitarista Ondrej Botek a predstavil účinkujúcich hudobníkov.
V súvislosti s maďarským trubkárom mi napadlo, že tóny sa môžu vznášať nielen na krídlach, ale aj na krídlovke. Veru tak. Hudba Altar Quartetu, či vlastne Quintetu mala v sebe vznešenosť i prostú radosť. Podobne ako 1. augusta tohto roku, keď Altar Quintet (hoci v trochu inej zostave) svojím vystúpením s veľkým úspechom uzavrel 17. ročník Mikulášskeho jazzového festivalu v Liptovskom Mikuláši.
I v Piešťanoch ma zaujala komunikácia medzi krídlovkou a saxofónom. Či už viedli akoby rozhovor, alebo hrali súčasne, ich súlad na mňa pôsobil ako balzam. Upútala ma tiež práca s dynamikou, na ktorej vychutnanie sa bolo treba stíšiť a sústrediť. Hra klaviristu mi znela čisto a úprimne, miestami bola rozihraná, inokedy nežná a zadumaná. Rytmika nielen tvrdila muziku, ale tiež vyjadrovala širokú škálu pocitov. V skladbách bolo možné nájsť lyriku i expresívnosť. Obecenstvo zaslúžene odmieňalo hudobníkov veľkým potleskom.
Po prvej skladbe Lost Social Call (od Nikolaja Nikitina) poďakoval jej autor Fondu na podporu umenia a N. O. International jazz Piešťany za to, že môžu aj v Piešťanoch koncertovať v rámci svojej septembrovej tour, ktorá zahŕňala aj koncert v Budapešti, v Banskej Štiavnici, vo Viedni a v Bratislave.
Ako druhá zaznela skladba Ľuboša Šrámeka Taylor´s Wheel. Ako mi hudobníci prezradili po koncerte, jedná sa o slovnú hračku, skrývajúcu v sebe priezviská dvoch významných jazzmanov: Johna Taylora a Kennyho Wheelera. Skladba je poctou pre nich oboch. Znela v nej jemná hra klavíra i pôsobivé sóla saxofónu a krídlovky, a tiež sólo kontrabasu, ktoré na mňa pôsobilo ako esencia pokoja a stability.
Skladba Soul Points z autorskej dielne Nikolaja Nikitina priniesla melodickosť, opakovanie a ráznosť. Ako vysvetlil Nikolaj Nikitin, každý člen tejto zostavy hudobníkov je kapelníkom a skladateľom vo svojom vlastnom projekte.
Autorom skladby Staying Alone je Kornél Fekete-Kovács. Na jej začiatku dlho znela clivá osamelá melódia hraná na krídlovke. Tóny klavíra mi v sóle evokovali zvuk dopadajúcich kvapiek vody.
Skladba Walking With God je tiež od toho istého autora. Bola radostná, plná pozitívnych vibrácií a trilkovania dychových nástrojov. Skončila sa tichým rozjímaním. Nikolaj Nikitin znova poďakoval organizátorom, mestu Piešťany, Ondrejovi Botekovi i Fondu na podporu umenia.
Skladbu Spirit napísal Klemens Marktl. Hudobníci ju venovali pamiatke legendárneho saxofonistu Johna Coltranea, pretože deň predtým sme si pripomenuli 95. výročie jeho narodenia. Hudba poletovala ako slobodná duša, ktorú neobmedzujú žiadne hranice. V tejto skladbe ma tiež zaujalo dlhé a melodické sólo kontrabasu a vygradované precítené sóla saxofónu a krídlovky. Skladba sa skončila pokojne, harmonicky. Potom sa stala milá príhoda, keď Nikolajovi Nikitinovi darovala jedna z návštevníčok koncertu veľkého plyšového medveďa.
Na záver hudobníci zahrali roztancovanú, veselú skladbu Bolero, ktorá je dielom Nikolaja Nikitina.
Tešila som sa, že Altar Quartet s hosťom odohral koncert bez prestávky, a tak som si ho stihla vypočuť celý. Na autobusovú stanicu som kráčala nanajvýš spokojná.
Slovo „altar“ znamená v angličtine i v nemčine „oltár“. V ten večer som na koncerte Altar Quartetu, ktorý bol vlastne Quintetom, stretla dušu hudby a aj viacero ľudských spriaznených duší. Takže Božie riadenie? Zrejme.
Ružena Šípková