SSI |MM| Problematiku šikanovania a klímy na základných a stredných školách sleduje Štátna školská inšpekcia od školského roku 2010/2011 ako dlhodobú úlohu Bezpečnosť školského prostredia a vzťahy medzi aktérmi vzdelávania v rámci komplexných inšpekcií. Zámerom tejto úlohy je kontrolovať stav bezpečnosti školského prostredia a pripravenosti škôl k prevencii a eliminácii šikanovania.
Poznámka: V dôsledku pozastavenia komplexných inšpekcií na školách je úloha Bezpečnosť školského prostredia a vzťahy medzi aktérmi vzdelávania v tomto školskom roku prerušená (pozri Plán inšpekčnej činnosti na školský rok 2021/2022).
V priebehu tohto obdobia sme problematiku šikanovania sledovali na 1136 základných a 310 stredných školách prostredníctvom dotazníka, ktorý bol administrovaný 31 256 žiakom základných a 12 304 žiakom stredných škôl.
V priebehu tohto obdobia sme problematiku šikanovania sledovali na 1136 základných a 310 stredných školách prostredníctvom dotazníka, ktorý bol administrovaný 31 256 žiakom základných a 12 304 žiakom stredných škôl.
Výsledkom našich zistení je, že šikanovanie bolo v rôznych podobách prítomné v každej škole a má takmer stabilný charakter. Viac ako tretina žiakov bola jeden alebo viackrát svedkom šikanovania a takmer každý šiesty žiak bol obeťou šikanovania (Tabuľka 1).
Z výsledkov dotazníkov taktiež vyplynulo, že 33 % šikanovaných žiakov sa nikomu neodvážilo zdôveriť. Ak sa zdôverovali s nepríjemným zážitkom, tak to boli najmä rodičia, triedni učitelia a spolužiaci. Ochranu a pomoc u výchovného poradcu a koordinátora prevencie, úlohou ktorých je zaistiť pre každého žiaka bezpečné prostredie, by žiaci nehľadali.
Za najčastejšie sa vyskytujúce prejavy šikanovania žiaci označili psychické ponižovanie (urážanie, vysmievanie sa, zastrašovanie, nadávky). Na druhom mieste boli telesné útoky (napádanie, bitka, kopanie, týranie), s ktorými mal skúsenosť takmer každý šiesty žiak.
Z odpovedí žiakov vyplynulo, že agresori šikanovali svoje obete najčastejšie počas prestávky v triede, na chodbe či na toalete, a to aj napriek zabezpečenému pedagogickému dozoru či nainštalovaným videokamerám na chodbách škôl. Často však aj mimo priestorov školy.
Z dotazníkov súčasne vyplynulo, že vzájomný vzťah medzi učiteľmi a žiakmi neposkytoval ¾ žiakov pocit istoty a psychického bezpečia a v 37 % škôl vytváraniu primeraných podmienok na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní nevenovali dostatočnú pozornosť a tieto školy nerealizovali monitoring prevencie a odhaľovania negatívnych javov v správaní žiakov a príznakov šikanovania.
– – –
Štátna školská inšpekcia
Štátna školská inšpekcia plní funkciu kontroly štátu nad úrovňou pedagogického riadenia, nad úrovňou výchovy a vzdelávania a materiálno-technických podmienok vrátane praktického vyučovania v školách a školských zariadeniach, na pracoviskách praktického vyučovania a nad úrovňou činností v špeciálnych výchovných zariadeniach a školských zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie a v tejto oblasti vybavuje sťažnosti a petície.