MIRRI |MM| Priameho spojenia Vysokej pri Morave a Marcheggu sa ľudia dočkali po vyše sto rokoch
Nový cyklomost cez rieku Moravu je otvorený. Štátny tajomník ministerstva regionálneho rozvoja Dušan Velič dnes prestrihol pásku pri otváraní mosta, ktorý spojil slovenskú obec Vysoká pri Morave s rakúskym Marcheggom. Projekt za 5,9 milióna eur, ktorý ocenia cyklisti aj peší turisti z obidvoch strán hranice, bol financovaný z programu cezhraničnej spolupráce Interreg SK-AT, ktorý riadi Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.
„Cyklodoprava má na Slovensku obrovský potenciál, ktorý sa však v minulosti nedarilo naplno využiť. Preto teraz v oveľa väčšej miere podporujeme zmysluplné projekty, ktoré do regiónov prinesú nielen lepšie cyklocesty a cyklochodníky, ale aj rozvoj turizmu, nové podnikateľské príležitosti a tiež pracovné miesta. Cyklistika dnes už nie je iba voľnočasovou športovou aktivitou, ale jazda na bicykli do práce či do školy môže byť aj zmysluplnou a čistou dopravnou alternatívou. Tento cyklomost navyše zlepší prepojenie Slovenska s Rakúskom a celý región otvorí užšej susedskej spolupráci,“ uviedol štátny tajomník Dušan Velič.
Rieka Morava je z dôvodu chýbajúcich premostení významnou prírodnou bariérou v slovensko-rakúskom pohraničí. Ľudia žijúci pri Morave tak majú obmedzené možnosti využívať udržateľné formy dopravy a zároveň majú zhoršenú dostupnosť k cieľom každodennej dochádzky. Po Cyklomoste slobody v Devínskej Novej Vsi ide v poradí o druhý cyklomost, ktorý Bratislavský kraj vybudoval v spolupráci s Dolným Rakúskom prostredníctvom programu Interreg SK-AT.
Historické záznamy spomínajú most cez rieku Morava pri obci Marchegg už v 13. storočí a kompa bola naposledy v prevádzke v roku 1918. Spojenie Rakúska s obcou Vysoká pri Morave sa tak obnoví po vyše sto rokoch. Nový cyklomost prepojí medzinárodnú cyklotrasu železnej opony Eurovelo 13 s rakúskou cyklotrasou Kamp-Thaya-March. Vytvorí sa tak cyklistický okruh v celkovej dĺžke takmer 21 km.
„Vybudovaním nového mosta medzi obcami Vysoká pri Morave a Marchegg, ktoré sú významnými regionálnymi a cezhraničnými dopravnými uzlami, sa ľuďom žijúcim na oboch stranách rieky Morava výrazne skráti čas dochádzky na priľahlé železničné stanice a zastávky verejnej dopravy v prihraničnom regióne,“ doplnil Dušan Velič.
Celková dĺžka nového mosta cez rieku Morava je 270 metrov, široký je 4 metre. Jeho výstavba stála 5,9 milióna eur a trvala rok. Okrem cyklomostu vznikol na rakúskej strane aj nový úsek cyklotrasy, ktorá prepája most so železničnou stanicou v Marcheggu. Na tejto železničnej stanici boli osadené uzamykateľné boxy na bicykle. V letných mesiacoch sa dokončí osadenie trvalého dopravného značenia na oboch stranách, ktoré prepojí lávku s okolitými cieľmi každodennej dopravy (železničné stanice, zastávky, verejné zariadenia a pod.).
Program Interreg SK-AT je jedným z piatich eurofondových cezhraničných programov, ktoré zahŕňajú spoluprácu s Českom, Maďarskom, Poľskom a širší makroregionálny formát s Ukrajinou.
V rámci cezhraničnej spolupráce Interreg SK-AT bolo v programovom období 2014 – 2020 z rozpočtu takmer 89 miliónov eur podporených 46 projektov. Medzi nimi napríklad už spomínaný cyklomost Vysomarch vo Vysokej pri Morave, centrum aktívneho starnutia v Bratislave a šesť moderných ekocentier vrátane Ekocentra Čunovo, ktoré vznikne po rekonštrukcii tamojšieho kaštieľa.
V marci vláda SR schválila finančný rámec pre programy cezhraničnej spolupráce na nové programové obdobie. Z rozpočtov jednotlivých programov v celkovej výške viac ako 568 miliónov eur sa budú financovať projekty, ktoré zvýšia kvalitu života ľudí v pohraničných regiónoch. Na program cezhraničnej spolupráce Interreg SK-AT je vyčlenený rozpočet vyše 69 miliónov eur. Územie na slovenskej strane hranice zahŕňa Bratislavský a Trnavský kraj, na rakúskej strane Dolné Rakúsko, Viedeň a Burgenland.
„Bratislavský kraj bol dlhodobo na okraji záujmu predchádzajúcich vlád a ako rozvinutý región má veľmi obmedzené možnosti využívať eurofondy. Pritom Bratislavský kraj, to nie je len hlavné mesto. Sú to desiatky obcí, ktoré majú vidiecky charakter a rovnaké problémy ako obce kdekoľvek inde na Slovensku. Záleží nám na tom, aby ľudia vo všetkých regiónoch mali európsku kvalitu života, aby mali dobré cesty, kanalizáciu, vodovody, aby rodičia mohli poslať deti do škôlky či školy v mieste svojho bydliska. Preto sme napríklad nedávno vyhlásili špeciálnu výzvu pre základné školy v Bratislavskom kraji, vďaka ktorej na 20 školách vznikne spolu 3 900 nových miest pre deti. Tiež sme vyhlásili výzvu na rekonštrukciou materských škôl v kraji. V podpore riešení pre lepší život ľudí vo všetkých regiónoch vrátane Bratislavského kraja budeme pokračovať,“ dodal štátny tajomník Dušan Velič.