Ing. Zuzana Slahučková, referent komunikácie MÚ a projektov mesta / 4 MÁJ 2022
V uplynulých dňoch podpísala seredská samospráva zmluvy o poskytnutie nenávratných finančných príspevkov v celkovej hodnote 1,1 milióna eur. Úspešné návrhy z dielne projektového oddelenia mesta sú orientované na znižovanie energetickej náročnosti mestských budov a tiež na skvalitňovanie životného prostredia sídlisk, ktoré už majú svoje najlepšie roky za sebou. V pláne je ukončiť všetky práce do konca roka 2022.
Vnútroblok na D. Štúra II. získa nové detské ihrisko, chodníky, aj kvalitnú zeleň
Minulý rok mali Seredčania možnosť zasielať svoje návrhy, ako by mal vyzerať zregenerovaný vnútroblok na ulici D. Štúra II. Projekt bol vybraný ako úspešný, a tak sa už čoskoro obyvatelia dočkajú kvalitnej zelene, nového vonkajšieho osvetlenia, úpravy chodníkov a doplnenia lavičiek, odpadkových košov a nového detského ihriska.
„Konkrétnym cieľom tohto projektu je zníženie prašnosti, hlučnosti, zlepšenie funkcionality priľahlých zelených plôch a komunikácií tak, aby esteticky, prevádzkovo a funkčne spĺňali nároky na moderný exteriér s dominantnou funkciou krátkodobej rekreácie a zároveň rešpektovali environmentálne aspekty územia,“ vysvetlil projektový manažér mesta Branislav Bíro.
Celkové náklady na rekonštrukciu vnútrobloku na ulici D. Štúra sú 642-tisíc eur s DPH.
Škôlka na D. Štúra sa stane takmer energeticky sebestačnou
Druhým úspešným projektom, ktorého finančné krytie pre mesto bolo podpísané pred pár dňami, je projekt s názvom „Zníženie energetickej náročnosti budovy MŠ Dionýza Štúra A v Seredi“. Budova škôlky bude zateplená, vymenia sa okná, bude inštalovaná rekuperácia, zrekonštruuje sa vykurovacia sústava, zrekonštruuje sa osvetlenie a bude osadené úsporné LED. Projekt tiež obsahuje fotovoltické riešenie, keď na budove škôlky bude inštalovaný malý zdroj elektrickej energie.
Mesto takto získa výrazné zlepšenie tepelno-technických vlastností budovy, energetická náročnosť sa zníži zo súčasnej energetickej triedy B na triedu A0 (globálny ukazovateľ – primárna energia), budova sa stane budovou s takmer nulovou spotrebou energie. „Zároveň dosiahneme zníženie záťaže na životné prostredie prostredníctvom emisií znečisťujúcich látok. Budova bola vyhodnotená energetickým auditom, ktorý identifikoval nedostatočné tepelnotechnické vlastnosti. Súčasťou projektu je aj vybudovanie bezbariérového prístupu a využitia pre osoby so sťaženým prístupom a orientáciou, ktorý v minulosti nebol k dispozícií,“ uviedol Branislav Bíro.
Celkové stavebné náklady na projekt po verejnom obstarávaní sú vo výške 542 735,85 eur.
Stačí našich päť percent
Pri obidvoch projektoch bude mesto participovať financiami z mestskej kasy vo výške piatich percent z nákladov. Ukončenie prác na týchto podporených projektoch je plánované ešte v roku 2022.
Aké máme želiezka v ohni?
Mesto sa snaží reagovať na všetky výzvy zamerané na financovanie projektov zo štrukturálnych fondov, kde vie získať veľké externé zdroje. Zatiaľ nevyhodnotenými projektami regenerácie sídlisk, ktoré mesto v nedávnom období podalo, sú projekty regenerácie vnútrobloku na Garbiarskej a na Legionárskej ulici. Držte palce!
zdroj: Mesto Sereď
Dufam, ze tie chodniky uz teraz date spravit niekomu,kto to vie. Nie tym patlalom co robili oproti.
Aj most nad železnicou bude opravený,že ?
Anonym 9:40 – most nepatrí mestu, tak sa treba dopytovať iných
to pojde na odmeny,uradnici uz su hladny.
Načo potrebujeme v MŠ vybudovanie bezbariérového prístupu a využitia pre osoby so sťaženým prístupom a orientáciou ? To nie je ani na poliklinike !
To by si stejne nepochopila. Mila Zuza.
Kto to bude robiť? Ktorý xxx-stav?
A snáď budu kvalifikovaný robotníci. A nepojdu peniaze na zmar. Viem ze s tým to článkom nesúvisí. Ale mohli by ste aj tým škôlkam konečne trávu po kosiť keď už všetko robíte akože pre Naše deti. Keďže je dosť vysoký výskyt kliešťov… Ktoré sa skladajú každý rok na niečo aby mali škôlke ako napríklad nejaké pieskovisko alebo preliezky.
Most nad železnicou??? Ten nepatrí VÚC? Čo s ním ma mesto?
Všetky verejné budovy by mali mať bezbarierový prístup. Okrem ľudí aj pri sťahovaní nábytku a donáške tovarov rudla pomôže.
Kvalifikovaní robotníci? To sú akí? Kde sú?
Je pravdou, ze so samotnym nadjazdom ponad zeleznicu mesto nic nema, resp. nie je v majetku a sprave mesta.
No na druhej strane je nevyhnutne uvedomit si, ze dnes uz znacna cast mesta lezi za zeleznicnou tratou a tak predsa len samosprava ma s nadjazdom hodne. Stovky ludi, so zamestnanymi v logistickych centrach a IDC vlastne tisice denne niekolkokrat prechadzaju zeleznicnym nadjazdom.
Tento rozpadajuci sa kus zelezobetonu je spojnicou, ktorej obchadzanie bude mimoriadne narocne. Som si isty, ze kompetentni ani len netusia, ako velmi narocne.