MŠVVŠ SR |MM| Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR víta záujem koaličných partnerov o prebiehajúcu komplexnú reformu vzdelávania, ktorej cieľom je okrem zvyšovania kvality vzdelávania aj špecificky podpora zdravého životného štýlu, aktívneho pohybu, fyzického aj duševného zdravia žiakov.
Uvedomujúc si dôležitosť zabezpečenia dostatku pohybu žiakov najmä po pandemickom období, ministerstvo školstva a Štátny pedagogický ústav pripravujú v rámci prebiehahúcej kurikulárnej reformy základného vzdelávania vo vzdelávacej oblasti Zdravie a pohyb viaceré pozitívne zmeny. Zameriavať sa bude najmä na rozvoj pohybových spôsobilostí žiakov v základných školách, ktorý bude podporený vo vyučovacom čase predovšetkým počas hodín telesnej a športovej výchovy a v rôznych kurzových formách vyučovania. Kvalitná realizácia dobre pripraveného obsahu má za cieľ priniesť zlepšenie výsledkov žiakov, ako aj posilniť status telesnej a športovej výchovy v školách. Dôležitou podporou pre zdravý telesný rozvoj žiakov bude aj koncept tzv. aktívnej školy. Na reforme obsahu vzdelávania aktuálne pracuje 300 odborníkov z praxe.
Téma navyšovania počtu hodín je aktuálna pre takmer všetky vzdelávacie oblasti. “Okrem vzdelávacej oblasti Zdravie a pohyb zvýšenie počtu vyučovacích hodín v základných školách požadujú odborníci aj vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť, ktorá zastrešuje predmety ako dejepis, občianska náuka a geografia, etická a náboženská výchova, vo vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra, ako aj Človek a svet práce. Zástupcovia zamestnávateľov nám adresovali požiadavku na navýšenie počtu hodín informatiky, časť odbornej verejnosti zasa odporúča zvýšenie časovej dotácie pre cudzie jazyky. Hoci si uvedomuje význam každého z uvedených predmetov, je zrejmé, že pokiaľ nechceme zásadne zvýšiť celkový počet hodín, ktoré žiaci základných škôl trávia v školách, nie je možné tieto požiadavky zohľadniť,” uvádza Miroslava Hapalová, riaditeľka Štátneho pedagogického ústavu.
Tri hodiny telesnej výchovy boli naposledy v rokoch 2003 – 2008, a to iba na 1. stupni základných škôl. Od roku 2015 je zároveň v štátnom vzdelávacom programe pre základné školy uvedené, že pokiaľ majú školy vytvorené možnosti, majú využiť voliteľné hodiny na navýšenie hodín telesnej a športovej výchovy o minimálne 1 vyučovaciu hodinu v každom ročníku. Toto bude zachované aj v novom štátnom vzdelávacom programe. Pri rozhodovaní o počte hodín pre jednotlivé vzdelávacie oblasti
a predmety je totiž potrebné zohľadňovať aj dostatočné priestorové a personálne kapacity. Ako ukazujú skúsenosti zo škôl, mnohé nemajú dostatočné priestorové a ani materiálne vybavenie, ktoré by uspokojilo súčasné požiadavky na kvalitnú výučbu telesnej a športovej výchovy. Dlhodobo zanedbanou oblasťou je aj budovanie, resp. udržiavanie exteriérových športovísk. Dôležitým faktorom pre zvyšovanie kvality vyučovania je kvalifikovanosť výučby telesnej a športovej výchovy. Školy dlhodobo zápasia s nedostatkom učiteľov. Bez nich kvalitné vyučovanie akéhokoľvek predmetu, zvlášť telesnej a športovej výchovy, ktorá kladie na učiteľov špecifické požiadavky, nie je možná. Navýšenie počtu hodín by tak školám, ktoré zápasia s nedostatočným priestorovým a materiálnym vybavením, ako aj s personálnym zabezpečením spôsobila viac problémov ako reálneho prínosu pre žiakov. “Zvyšovanie kvality vzdelávania v konkrétnej oblasti nie je možné zredukovať len na vyšší počet hodín v rámcovom učebnom pláne. Podstatnejšie ako vysoký počet hodín, je kvalitné odborné vyučovanie, využívajúce rozmanité formy, metódy a prostriedky, reagujúce na potreby žiakov a rešpektujúce ich záujmy,” dodáva Hapalová.