Ľubomír Veselický / Ondejovi Kurbelovi skutočne nemožno uprieť veľkú snahu a úprimný záujem informovať Seredčanov o dlho očakávanej výstavbe mostu nad železnicou. Občania sa mu za jeho úsilie odmenili vo veľkej zasadačke mestského úradu 15. 3. 2023 skromnou účasťou zhruba tridsiatich duší. Do tohto počtu som nezarátal šiestich poslancov a dvoch, či troch ľudí s kamerami, ktorí na stretnutie prišli zrejme z pracovných dôvodov.
Problém mostu nad železnicou s obmedzenou premávkou má práve štyri roky. Obyvatelia Serede sa správu o jeho zlom stave mohli dozvedieť najprv z informatívnej správy primátora Martina Tomčányiho prednesenú na rokovaní zastupiteľstva 7. 2. 2019. Správa bola následne zverejnená v marcových Seredských novinkách v roku 2019. Z nej citujem: „ Po rokovaniach s riaditeľom Slovenskej správy ciest v minulom roku zabezpečila Slovenská správa ciest merania a odborný posudok stavu mosta nad železnicou. Za účasti vedenia SSC, ODI Galanta, Krajského DI Trnava , Obvodného úradu Galanta, Správy ciest Trnavského samosprávneho kraja sa uskutočnilo dňa 6.2. 2019 stretnutie na MsÚ v Seredi. Most nad železničnou je v havarijnom stave a je potrebné urgentné riešenie tohto stavu. V najbližšom období bude obmedzená nákladná doprava, bude pripravený projekt – generálna rekonštrukcia mostu. Požiadavkou mesta je rozšírenie mostu o samostatné oddelené pruhy pre peších a cyklistov s tým, že mesto bude musieť na takéto riešenie prispieť.“
Päť dní po tomto zastupiteľstve sa 13.2.2019 uskutočnilo na MsÚ v Seredi stretnutie všetkých dotknutých štátnych orgánov, ktoré prijali rozhodnutia na obmedzenie premávky po poškodenom železničnom moste. Prezenčná listina prítomných a obsah zápisnice sú v prílohe.
Technický stav mosta popisuje ďalší dokument v prílohe s názvom Diagnostika 62-013, Záverečná správa. V tých istých marcových Seredských novinkách z roku 2019 som o krátkej histórii zhoršujúceho sa technického stavu mosta informoval občanov Serede článkom s názvom Most ponad železnicu v Seredi je v horšom stave ako sme predpokladali. Aj ten je prílohou tohto článku.
Od februára 2019 bývalý primátor pravidelne komunikoval s vedúcimi pracovníkmi Slovenskej správy ciest a o aktuálnej situácii s prípravou stavby nového mostu priebežne informoval poslancov.
Jeho správy však prinášali iba informácie o príčinách, ktoré termín stavby mostu ponad železnicu v Seredi iba odsúvajú. Takto je to aj dnes.
Presne v takomto stave prešiel v novembri minulého roku tento problém aj na nového primátora Ondreja Kurbela.
On sám ho na začiatku stretnutia v stredu 15. 3. 2023 popísal slovami: „Most ponad železnicu je v majetku Slovenskej správy ciest, ktorá je zároveň investorom tejto prestavby. Ako všetci dobre viete bol komunikovaný zhoršený technický stav tohto mosta a je plánovaná odstávka a prestavba. Nebude sa jednať o rekonštrukciu ale o prestavbu tohto mosta, ktorý bude mať iný rozmer, inú výšku, bude rozšírený o chodníky spolu s cyklotrasou tak , aby bola vlastne zakomponovaná alebo naviazaná na plánovanú cyklotrasu. Termíny, ktoré sme dostali začiatkom tohto roka, tak spracovanie dočasných záberov malo byť spravené do marca 23, po konzultácii s pánom Semešom zo Slovenskej správy ciest povedal, že toto by malo byť ukončené. Zabezpečenie určenia dočasného dopravného značenia, trvalého dopravného značenia malo byť v januári 23 zatiaľ nie je úplne ukončené, povedal, že finišujú s týmto, zabezpečenie vydania stavebného povolenia , zatiaľ nemáme ešte vydané stavebné povolenie na túto stavbu , alebo teda nemá vydané Slovenská správa ciest.“
Toľko slová primátora a aký je skutočný stav.
Pozvaný investor sa stretnutia nezúčastnil ale poslal svoje stanovisko. Ak z prečítaného stanoviska Martina Guziho z komunikačného odboru Slovenskej správy ciest vyplýva, že projekt dopravného značenia a povolenie pre uzavretie mosta pre všetky motorové vozidlá ešte len pripravujú , nemajú všetky potrené povolenia, ani stavebné povolenie, ani finančné krytie, a termín vyhlásenia verejného obstarávania na zhotoviteľa stavebných prác ešte v tomto roku iba predpokladajú, tak sľúbovaný začiatok stavebných prác v prvom štvrťroku 2024 nie je reálny!
Mali by sme si byť vedomí , že očakávame riešenia, ktoré nie sú v právomoci primátora . Posudzujme ich preto triezvo a reálne. Ak výstavba nového mostu nad železnicou v Seredi v roku 2024 nezačne, určite to nebude zlyhanie primátora, ale správcu tohto objektu.
Prílohy:
Diagnostika_62_013_Záverečná_spr
Most_ponad_železnicu_v_Seredi_je
Záznam_z_rokovania_Sereď_13_2_20
Železnice sa neboja ze most môže zrútit?
Od r. 2019 je v havarijnom stave a jeho stav sa odvtedy stále zhoršuje. Neviem či na stupnici existuje ešte horší stav ako havarijný, ale zjavne ich neserie, že je tam stále premávka. Uvidíme, v Taliansku majú relatívne čerstvé skúsenosti s padaním mostov, možno si len berú (zlý) príklad.
Lubos, nepochybujem o tom, ze vsetko co si tu popisal vo vztahu k OFICIALNYM ROKOVANIAM v predmetnej veci, je zalozene na pravde.
Viem o Tebou spominanych rokovaniach a ze viem o realnych moznostiach, si videl z toho, co z mnou vysloveneho potvrdil zastupca zeleznic.
ZIAL, potvrdilo sa aj to, na co upozornujem rok a pol. Nadjazd bude zrejme odstaveny skor, ko vobec bude mat investor platne stavebne povolenie. Co si myslis, ze to zostane len v rovine, ze sa vlastne nic nestalo?
Kompetentni boli rok a pol upozornovani na rizika s KONKRETNYMI NAVRHMI RIESENI, ako dalsim skodam predist !!
Lubos, popisal si teda zname veci a snazsi sa prezentovat, co bolo urobene. To bola POVINNOST STATUTARA urobit, za to bol plateny.
Ja sa pytam, kde sa tam nachadza komunikacia s obcanmi, ktorych sa odstavka bude vazne dotykat?
Samosprava pod vedenim primatora Tomcanyiho a Tvojho sekundovania v pozicii jeho zastupcu, aj v tomto pripade UPLNE ODIGNOROVALA komunikaciu s obcanmi za zeleznicou a v projektoch sa nenachadza nic zmysluplne, co by pomohlo obcanom zmiernit zvysene naklady a to nielen financne pri odstavke nadjazdu !! A to netvrdim ja, ale dokumenty, ktore nepopres.
Lubos, SAMOSPRAVA ma obcanom (to su ti, ktori sa Ti dvanast rokov skladali na plat. Z toho pomaly desatrocie vyplacany NELEGALNE – len aby si vedel) sluzit, nie byt proti nim !!
Veselický, Veselický, ty si tragéd. Alebo bohovský akrobat, bo pružnú chrbticu nato máš. Dvanásť rokov ste srali na mesto a teraz sa ideš pretrhnúť. Na tvojom mieste by som sedel doma na riti a hanbil sa ako pes za 12 rokov darmožráčstva. Choď radšej na štadión, zakričať sered do teho, aby si videl ako vyzerá bodka za vaším bačovaním.
Mne to dava zmysel, co pise. Ten most je v meste, ale primator s tym kompetencne nemoze urobit nic. Nemohol byvaly, nemoze sucasny. Musia prist peniaze na ucet stavebnej firmy. Potom sa zacne. Pridu bagre, bude sa demolovat a stavat. Kto tie peniaze ma, ten rozhoduje ako a kedy. Rovnako ako so skladkou luzenca. Na urovni kompetencii myslim. Ine je, ako sa do toho primator osobne vlozi a ako to pre mesto „vydupe“. Snad sa to podari, samozrejme. Lebo ak sa ten most bude musiet kvoli havarijnemu stavu uzavriet, tak neviem neviem ako to bude vyzerat na krizovatke pri Lidli…
Anonym 17. marca 2023, 17:44 – problem je, ze dupat v prospech obcanov mal Tomcanyi.
Nedupal…
A ja si myslim, ze s tym bachorom dupat musel.
Keby len Tomcanyi, načo volíme poslacov?
Celé vedenie mesta sú darmozraci hlúpy