Aj keď bol 23. septembra 2021 štvrtok, v čitárni Knižnice Juraja Fándlyho v Trnave sa uskutočnilo podujatie Večný pocit nedele. Išlo o ďalšie pokračovanie cyklu Trnavská poetika. Literárnou hostkou bola tentoraz poetka, rozhlasová redaktorka, prekladateľka a textárka Mirka Ábelová. Hudobnú časť podujatia mali na starosti dvaja členovia kapely Family Friend: súrodenci Lenka a Martin Molnárovci. Úlohy moderátora sa zhostil riaditeľ Knižnice Juraja Fándlyho v Trnave Pavol Tomašovič. Podujatie sa konalo v rámci Dní európskeho kultúrneho dedičstva 2021. Začalo sa krátko po 17.00 hod. a prebehlo v úzkom kruhu milovníkov literatúry.
Pavol Tomašovič na začiatku poznamenal, že je veľká škoda, že pre neveľmi teplé počasie sa podujatie nemohlo konať v záhrade knižnice. Zdôraznil, že Mirka Ábelová je predovšetkým inšpiratívny človek. (Okrem toho je aj srdečná a bezprostredná: trnavské obecenstvo si hneď na začiatku odfotila. Najskôr sa slušne opýtala, či tak môže urobiť a nikomu to neprekážalo.)
Moderátor začal rozhovor s hostkou tým, že po prečítaní jej prvej básnickej zbierky Striptíz (2011) sa mu zjavila asociácia s beatnickou poéziou: v básňach videl rovnaký vzdor voči formálnemu a predstieranému. Mirku Ábelovú poprosil, či by z nej mohla prečítať báseň Ferlinghetti v sukni. Mirka na to zareagovala, že táto zbierka patrí už do jej literárneho praveku, pretože vyšla pred dlhými desiatimi rokmi. Nad svojimi vtedajšími básňami sa usmieva a považuje ich tak trochu za mladícku pózu. Spomenutú báseň však prečítala (jej názov vznikol podľa polichotenia Ľubomíra Feldeka, ktorý Mirku nazval Ferlinghettim v sukni). Pavol Tomašovič skonštatoval, že vzbura bola dôležitá pre očistenie. Navyše, Mirka Ábelová neostáva len pri kritike, ale sa posúva ďalej. Pre jej ďalšie básnické zbierky je charakteristické zhutnenie textov, ktoré sa neprepadajú do klišé. Jej predošlý vzdor je v poriadku, ten patrí k vývoju. Moderátor sa Mirky opýtal, či si myslí, že je tvorba jedného z jej literárnych vzorov – Václava Hraběho, ku ktorého básnickej zbierke Blues Mirka uvádza, že ju ovplyvnila – stále inšpiratívna aj pre mladých. Poetka odvetila, že poéziu Václava Hraběho má stále rada, jeho básnické obrazy ju neskutočne dojímajú. Aj básne autorov ako Diane di Prima, Allen Ginsberg či Lawrence Ferlinghetti považuje za dosť silný pozitívny „preplesk“ a myslí si, že môžu byť inšpiráciou i pre dnešnú mládež. Mirka Ábelová sleduje aj mladú generáciu slovenských autorov, konkrétne spomenula napríklad Dominiku Moravčíkovú.
Ako povedal Pavol Tomašovič, poézia je prítomná aj v reálnom živote. Od beatnikov sme sa posunuli k Family Friend. Zaznela, podľa slov Martina Molnára, jedna z ich najstarších pesničiek – Dancing With The Animals. Martin hral na akustickej gitare, Lenka spievala a pesnička pôsobila príjemne, roztancovane a veselo.
Moderátor zrekapituloval, že prvá básnická zbierka Mirky Ábelovej bola o póze a o vzdore. Charakterizuje ju napríklad citát z básne Deň naopak: „Žijeme naopak, až sme z toho celkom na hlavu.“ Mirkina poézia nie je poézia v zmysle hľadania rýmov. Ona žije v poézii, jej poézia odzrkadľuje bežný život, aj jeho kúty, z ktorých by sme najradšej chceli odísť. Pavol Tomašovič sa jej opýtal, či sa cíti byť tzv. „špongiou“, ktorá postupne nasáva inšpiráciu, alebo či preferuje automatické reagovanie na podnety. Poetka odpovedala, že písanie je kontinuálna súčasť jej života. Momentálne má trochu problém so svojimi deťmi, pretože jej berú zápisníky, a tak si musí dávať na veci väčší pozor. Práve dorába knihu, na ktorú dostala štipendium od Fondu na podporu umenia. Píše po nociach. Je to pre ňu spôsob, ako sa nezblázniť z pekného, ale únavného života. Zápisky jej stále pribúdajú. Väčšinou jej písanie knihy trvá tak 2-3 roky.
Pavol Tomašovič je toho názoru, že sú obdobia a skúsenosti, keď sa človek potrebuje posunúť ďalej. Mirka Ábelová skromne poznamenala, že nevie, či sa posunula. Píše o tom, čo sa jej deje, čo práve rieši. Jej debutová básnická zbierka Striptíz bola teda o vzdore, ale napríklad aj o rozchodoch, o alkohole či o ubližovaní si. Jej ďalšia kniha básní Na! (2014) obsahovala aj experimentálne texty, pretože Mirka také poslala do súťaže Básne 2012 Asseco Solutions, ktorú napokon aj vyhrala. Pre básnickú zbierku Básničky pre domáce paničky (2016) sú charakteristické pocity únavy a chuť usadiť sa. Zatiaľ najnovšou Mirkinou knihou básní je Večný pocit nedele (2018). Poetka podčiarkuje, že nemusí zháňať námety. Ony sa jej dejú.
Moderátor bol zvedavý, ako došlo k spolupráci Mirky Ábelovej s českým rockovým spevákom, hudobníkom a skladateľom Davidom Kollerom. Je totiž známe, že Mirka je autorkou väčšiny textov na Kollerovom albume ČeskosLOVEnsko (2015), za ktorý v roku 2016 získal hudobnú cenu Anděl za album roka. Mirka vysvetlila, že David Koller si prečítal rozhovor s ňou a ukážky z jej tvorby v časopise Nota Bene, a následne sa na ňu telefonicky nakontaktoval.
Pavol Tomašovič sa rozhovoril o básni Mirky Ábelovej Where will you sleep next night, ktorá sa nachádza v básnickej zbierke Na! Podľa neho je to aj poukázanie na problém – konzumný spôsob života. Ide v nej o výber najvhodnejšej rakvy pre zosnulého, no opísaný s čiernym humorom a s nadhľadom. Poetka objasnila, ako táto báseň vznikla. Stalo sa to v čase, keď už pracovala ako redaktorka v rozhlase. V kancelárii sa im toho veľa nakopilo, napríklad rôzne tlačové správy či bulletiny. A jedného dňa sa tam nejako ocitol i časopis Slovenské pohrebníctvo a Mirke listovanie v ňom prinieslo inšpiráciu. S touto básňou však zažila i príhodu, keď sa cítila naozaj čudne: čítala ju raz na podujatí, kde vpredu sedel pán vo vyššom veku. Až počas čítania si uvedomila, že to mohlo vyznieť ako irónia. Moderátor túto báseň tiež chápe ako spôsob, ktorým sa autorka do určitej miery vyrovnala s ľudskou konečnosťou. Keď sa nám zdá život ťaživý, je potrebné nájsť humor. Mirka Ábelová prikývla, že aj pre ňu je humor spôsobom, ako sa dajú ťaživé situácie zvládnuť a prežiť.
Rozprávanie o Mirkinej najnovšej zbierke básní Večný pocit nedele začal Pavol Tomašovič slovami, ako sa z voľného dňa často stane deň frustrujúci: doma je totiž viac roboty ako v práci. Kniha obsahuje silné výpovede a skladá sa z troch častí. Prvá časť Ovárium je o neúspešnej snahe otehotnieť. Prítomná je aj téma sociálneho tlaku, často aj nevysloveného. Moderátor sa obrátil na poetku s otázkou, či vie už dnes povedať, ako sa sociálnemu tlaku úspešne brániť. Mirka odvetila, že ťažko povedať. Tlak okolia na ženu, že by sa už konečne mala stať matkou, tu je, či chceme, či nechceme. Otázka je, ako sa s tým vyrovnáme. Ľuďom je ťažké vyhovieť, pretože keď má žena konečne dve deti, stretáva sa zase s poznámkami: „No, ale tretie by ste už nemuseli mať.“ Sociálny tlak prichádza hlavne z blízkeho okolia. Mirka Ábelová si vymyslela formulku na schladenie zvedavcov: „Budete sa ma pýtať po štyridsiatke, kedy umriem?“ Ďalšou možnosťou je slušne, ale pevne vyhlásiť: „Haló, ja na seba nenechám tlačiť.“ Pravdou je však aj konštatovanie Pavla Tomašoviča, že niekedy si sociálny tlak vyvoláme aj sami. Mirka potom oduševnene predniesla tri básne z prvej časti knihy: Knižky, Túžba plodiť a Krv a voda. Názov druhej časti knihy je Najhnusnejšia ženská v meste a tvoria ju takmer až denníkové záznamy jednotlivých týždňov tehotenstva. Tretia časť má názov Večný pocit nedele a je okrem iného aj o šestonedelí, o ktorom sa nepatrí hovoriť. Na moderátora pôsobí druhá časť knihy ako dôkaz prijatia samej seba, života, aký je. Je to vlastne odkaz pre každého z nás. Pavol Tomašovič tiež vyzdvihol, že tieto básne sú veľkou výzvou pre mladú generáciu: neponúkajú moralizovanie, ale zápas so životom a úprimnosť. Básne z druhej časti knihy Mirka uviedla slovami, že keď je žena tehotná, okolie od nej očakáva, že má byť šťastná a cítiť sa nádherne. Často je to však presne naopak. Názov časti knihy i básne Najhnusnejšia ženská v meste je inšpirovaný názvom zbierky poviedok spisovateľa a básnika Charlesa Bukowskeho Nejkrásnější ženská ve městě. Mirka prečítala tiež báseň Brucho, v ktorej prirovnáva dieťa v maternici k dieťaťu schovanému pod prevrátenou plechovou vaňou u babky na záhrade. Pavol Tomašovič na to zareagoval, že mu presne pripomenula jeho detstvo a hry so starou vaňou. Nasledovali tri básne z poslednej časti knihy: Osamelosť prvomatiek, Zobrali mi dieťa a Mlieko. Mirka podotkla, že v ďalšej básnickej zbierke sa chce zase posunúť ďalej.
V poslednej z básní bol prítomný aj humor, a tak do programu následne veľmi dobre zapadla, ako povedali Lenka a Martin Molnárovci, svetová univerzálna premiéra akustickej verzie pesničky od Family Friend Tak už sa smej. Pesnička je z debutového albumu kapely, ktorý sa v súčasnosti pripravuje.
Moderátor oznámil, že dĺžku podujatia nebude zbytočne naťahovať, pretože Mirka potrebuje stihnúť vlak. Ako však zdôraznil, všetci sme s ňou radi strávili príjemné chvíle na Trnavskej poetike. Mirky sa ešte opýtal, či momentálne píše niečo nové a či by mohla prečítať ukážku. Poetka prezradila, že pracuje na svojej piatej zbierke básní pre dospelých, s názvom Dom (v roku 2020 jej vyšla veršovaná knižka pre deti Pes Moko a jeho oko). Pred dvoma rokmi sa totiž Mirka s rodinou presťahovala z Bratislavy do Zohora. Mala možnosť sledovať stavebné práce, videla, ako ich dom rastie a zaznamenávala si svoje pocity. Raz sedela na pive s Ivanom Štrpkom a ten jej povedal, že W. H. Auden tiež napísal básne o dome. Mirkina nová básnická zbierka bude mať tri časti o osudoch troch žien. Každá z nich žije vo svojom dome, dostáva sa do rôznych situácií a potýka sa s rôznymi problémami. Na Trnavskej poetike Mirka prečítala aj jednu novú báseň ako ukážku. Bola o mestskom človeku, ktorý sa presťahuje do malej obce, čiže vlastne akoby o nej. Báseň na mňa pôsobila sviežo a originálne. Pavlovi Tomašovičovi prišlo na um, že téma domu je aktuálna pre každého z nás. A otvárať okná a vpúšťať čerstvý vzduch je treba aj počas lockdownu. Mirka Ábelová doložila, že do jej knihy Dom sa dostala aj téma pandémie. Ale napríklad osamelá pani, jedna z hrdiniek jej básní, má lockdown vlastne každý deň.
Ani sme sa nenazdali, a bol tu záver Trnavskej poetiky. Pavol Tomašovič srdečne poďakoval účinkujúcim i obecenstvu. Verí, že sa na budúci rok stretneme s Mirkou Ábelovou v čitárni Knižnice Juraja Fándlyho v Trnave znova. A tiež s jeho častým spolumoderátorom Štefanom Kuzmom, ktorý na podujatí chýbal, pretože bol v Španielsku.
Myslím si, že stretnutie s Mirkou Ábelovou bolo pre všetkých zúčastnených podnetné a obohacujúce. So záujmom som počúvala o svete tak vzdialenom, a pritom dôverne známom. Veď i ja z vlastného života niečo viem o večnom pocite nedele.
Ružena Šípková