Ľubomír Veselický / Predpokladám, že sa medzi zodpovednými ľuďmi nenájde nik, kto by nízkouhlíkovú stratégiu mesta považoval za zbytočný dokument. Dosiahnutiu jej cieľov smerujúcich k znižovaniu spotreby energie, využívaniu obnoviteľných zdrojov energie s ohľadom na ochranu životného prostredia, najmä v súvislosti s produkciou emisií skleníkových plynov a emisií znečisťujúcich látok do ovzdušia žiaľ bráni stále intenzívnejšia výroba a ponuka všetkých spotrebičov . Preto spotreba elektrickej energie stále stúpa.
Predstava postupnej výmeny motorových vozidiel so spaľovacím motorom za elektromobily je síce na prvý pohľad lákavá, ale je v našich podmienkach veľmi málo účinná.
V júni 2020 sme v našom meste spustili prevádzku nabíjacej stanice pre elektromobily. Odvtedy sú bývalé dve parkovacie miesta vyhradené pre tento druh služby. Potiaľto je to informácia vysoko pozitívna. No ak si uvedomíme, že za druhý polrok 2020 bolo na tejto stanici nabitých 17 vozidiel a za osem mesiacov tohto roku 8 vozidiel , prínos elektrodopravy podporenej našou nabíjacou stanicou je zanedbateľný. Postavenie ďalšej nabíjacej stanice pre elektromobily vnímam preto skôr ako zbožné želanie, než ako niečo v blízkej dobe uskutočniteľné. Nakoniec, čo by nám asi povedal podiel vozidiel so spaľovacím motorom porovnaný s počtom elektromobilov v Seredi?
Nemotorová doprava je pekný pojem, no rozvoj infraštruktúry pre ňu je vzhľadom na priestorové možnosti našich komunikácii veľmi obmedzený. Platnosť niektorých noriem pre výstavbu komunikácií celkom reálne obmedzí aj možnosti prijatia kompromisov.
Aktuálny počet parkovacích miest v Seredi je 2657. Myšlienka postavenia parkovacieho domu nie je v Seredi nová . No matematika je neúprosná. Náklady na jedno parkovacie miesto v parkovacom dome dosahujú dnes niekoľko desiatok tisíc eur. Odhadujem, že to bude aj dvojnásobok ceny nového motorového vozidla. Investor musí rátať s návratnosťou investície. Ak by sa taký filantrop našiel, postavenie parkovacieho domu by nás určite potešilo. No pochybujem, že by sme po jeho otvorení mohli zrušiť nejaké parkovisko a na jeho mieste vysadiť park.
zdroj: seredskenovinky.sk
treba len počkať.A parkoviská budú prázdne keď sa podarí zeleným zastaviť výrobu spalovakov.(2025-2030)Budu sa predavať len EV.a na spalovacie jazdenky naj…ú uhlikove dane .Takže chudoba popredá spalovacie autá. EV nebude s čoho dotovať,a budu sa predávať za reálne ceny kedže sa prestanú predávať spalovaky a nebude ani obrovská spotrebna dan na fosilne paliva.len dúfam že sa toho nedožijem
Bohuš 11. novembra 2021, 17:52 – ze by som pripravil material so skusenostami jazdenia s plnou elektrikou?
Miloš.Ja fandím EV.Ale ked sa z euforie z jazdy vrátiš do reality tak zistíš že, vysledok bude jediny. autá budú len pre bohatých. Vrátime sa do 60-70 rokov ked auto malo len zopár ludí.
Bohuš, nie je to celkom pravda. Dnes už neplatí, že kto má auto je frajer. To je prežitok. Aj keď žiaľ mnoho ľudí to tak vníma. Pre mňa je frajer ten, čo auto nemá aj keby ho mať mohol.
S tými nabíjacími stanicami a elektrickými autami je to trochu zložité, totiž ako alternatíva spaľovaciemu motoru z hľadiska emisií CO2 to je výborné riešenie, no tá záťaž na životné prostredie je stále vysoká (výroba, prevádzka, batéria, likvidácia). Cieľom by preto nemalo byť len nahradiť spaľovacie autá elektrickými, ale aj znížiť ich počet. A na to sú tiež riešenia. Aj radikálne (drahšie palivo, vyššie ceny áut, parkovacia politika) ale aj tzv. mäkké (vytvoriť podmienky pre alternatívne formy dopravy, vzdelávanie a osveta, vzorové riešenia a pod.)
EV sú nafúknutá bublina pre tých, ktorí sú tomu všetkému ochotní uveriť. Na vec treba pozrieť zoširoka a nikto nepovie, akú uhlíkovú stopu zanechala výroba týchto áut a akú zanechá odpad v podobe batérií.
Erik Štefanek 11. novembra 2021, 20:09.Nepochopil si môj príspevok. Ja už som vo veku ked neberiem auto ako prestíž, ale ako potrebu na základný život.nákupy,cesta k lekárovi, zober si slovenského priemerne pracujúceho alebo dôchodcu. Za čo si kúpi NEDOTOVANE EV? Potom nastúpi tvrda realita
Bohuš samozrejme, ak si to zdravotný stav vyžaduje, ale aj v iných situáciách, tak môže byť auto užitočná vec, to nespochybňujem. Nedá sa to zaškatuľkovať všeobecne. Ale myslím si, že veľká väčšina dôchodcov auto k životu vôbec nepotrebuje. A nie len dôchodcov. Toto je cesta.
Podľa mňa eko autá není správna cesta bude viacej odpadu ako pri spalovakoch tá nech idú inou cestou vysádzať stromy a viac zalesnovat a nie Kklcovat prirodu
budeš čakať do roku 2030 a zistíš že nič sa nezmenilo. Budú spalovaky aj elektrické. Keby im zaležalo na prostredi kde žijeme, už by tie auta prestali vyrabať včera.
Keby im záležalo na prostredí tak by opravili železničny most a nenechávali by10 km obchádzka.
Erik Štefanek.s tými dôchodcami nemáš pravdu .Ale nielen starý ludia potrebuju dochádzať k lekarovi. Mlada rodina sa bez auta nezaobíde. Lenže je tu ďalší extrém, diéta dosiahne 18 rokov a hned mu kupia auto.A potom pred panelákmy nie je kde parkovať 3-4 autá na jeden byt.To plati aj pre dediny. Kopec aut parkuje na ulici. Buď z lenivosti alebo nemaju miesto na dvore. Väčšina z lenivosti otvoriť bránu
Pre Bohuša! A vy ste ako dochádzali s deťmi lekárovi dakedy? Ak teda píšete, že ste starší… Dali do kočíka a išlo sa, teraz sú ľudia veľmi pohodlní, bez auta ani jeden krok, pohyb peši málokomu je blízky! Ale čo už, taká je doba.
Anonym 12. novembra 2021, 12:22.ked som bol v kočiku tak to si nepamätám 🤷♂️.teraz to nieje o pohodlí. lekárovi sa väčšinou objednáva na čas.takže autobus nehrozí.Detská lekárka je v susednej dedine.Treba sa objednať 10€.ked prídeš neobjednaný musiš počkať ked niekto nepríde alebo niekoho urobi rychlejšie. .Ja osobne ked som bol mladší,tak dovolenky na Slovensku sme dávali na bicykloch.(200km denne žiadna brutalita) ale to bolo menej aut a neboli smartfony.P.S zase tak starý aby si mi vykal nie som 🤣skus isť na bicykli len do vedľajšej dediny a prežiť. Inak o tej lenivosti máš pravdu
Anonym 12. novembra 2021, 12:22.prepáč blbo som to prečítal
Greenpeace sa nepáči, že Toyota sa verejne odmieta vzdať vývoja spaľovacích motorov. Chce od japonskej vlády, aby neposlušnú automobilku „umravnila“.
Mne sa paci tato veta:
„Nemotorová doprava je pekný pojem, no rozvoj infraštruktúry pre ňu je vzhľadom na priestorové možnosti našich komunikácii veľmi obmedzený. “
V dobe, kedy Trnava dobudovava siet cyklochodnikov a celkovou koncepciou riesenia mesta nam odskocila o dobrych 20 rokov, tu pan viceprimator dava zamyslenie jak z devatdesiatych rokov.
Tomas máš pravdu, aj mne chýba na meste trochu aktívnejší prístup k rozvoju nemotorovej dopravy, nie všetci si ešte uvedomujú jej nevyhnutnosť. Ale pomaly sa to dostáva do popredia, no podobné články majú skôr opačný efekt. priestorové možnosti komunikácií sú dostatočné, záleží len na určení priorít, a tá je žiaľ stále na IAD.
Elektromobilita ako taká je pekná vízia ale masovo nereálna. Už len samotné vybudovanie nabíjacích staníc by bolo nákladné a aj priestorovo náročné. Teraz, skade bude elektrika? Utiahne to jedna jadrová el.? Keďže druhú musíme vyradiť, vzhľadom nato, že to bola jedna z podmienok nášho prijatia do EU. Napr. elektro nákladiaky, ktoré sú momentálne testujú by boli dopravcom na 2 veci. Už len samotné osadenie batérií zabralo cca 2tony z celkovej hmotnosti vozidla, a dojazd ako taký bol totálny prepadák. A to sa ešte testovalo pri podmienkach za ideálneho počasia a pri rýchlosti cca 50km/h. Čiže pre bežnú prevádzku nepoužiteľný. Čisto teoreticky, žeby niekoho v EU naozaj napadlo, že sa natvrdo zatrhnú spaľovacie motory – magorov je tam nato viac než dosť – tak kde by sme ich nabíjali? Natiahneme káble z okien? A čo batérie? Kde by sa recyklovali? Zase v Číne alebo v Indii, kde rozmaznaná Grétka Trumpetová nežije ale bude spokojná, lebo už v Európe nebude bordel? Niet nad starý dobrý diesel. Nízka spotreba, veľký dojazd. Okrem toho, najnovšie diesely sú, najekologickejšie motory aké boli vyrobené.
https://www.autoforum.cz/predstaveni/elektromobily-zacinaji-byt-na-provoz-drazsi-nez-spalovaci-auta-v-dalsi-zemi-podrazi-i-porizeni/