MV SR |MM| Vláda schválila návrh novely zákona o cestnej premávke, ktorý pripravilo ministerstvo vnútra. Návrhom sa sprísňujú tresty za niektoré vážne porušenia dopravných predpisov a znižuje sa minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia na nákladné autá a autobusy. Prinášame prehľad zmien, o ktorých bude rokovať ešte parlament. Účinnosť sa predpokladá od 15. júla.
SANKCIE ZA RÝCHLOSŤ
➡ Prísnejšie sankcie čakajú vodičov, ktorí budú opakovane výrazne prekračovať rýchlosť, a to v obci o 50 km/h a viac, mimo obce o 60 km/h a viac. Takéto prekročenie najvyššej dovolenej rýchlosti sa zaradí medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom.
➡ Znamená to, že sa bude rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov, kedy sa už vodič musí podrobiť opatreniam ako napríklad doškoľovací kurz v autoškole, preskúšaniu odbornej spôsobilosti či preskúmaniu zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti.
➡ Pri opakovanej recidíve sa zároveň zruší povinné prednostné prejednanie prekročenia rýchlosti v takomto rozsahu v blokovom konaní a priestupok sa bude môcť riešiť aj v riadnom správnom konaní, kde sú už vyššie sankcie a je možné uložiť aj sankciu zákazu činnosti. Pôjde o prípady, keď vodič tretíkrát a viackrát prekročí rýchlosť počas 12 mesiacov (v obci o 50 km/h a viac, mimo obce o 60 km/h a viac).
➡ Pre porovnanie: kým v blokovom konaní je najprísnejšia peňažná pokuta za rýchlosť od 250 do 800 eur, pri riadnom konaní je to od 500 do 1 000 eur. Samotná výška pokuty sa v novele nemení.
SANKCIE ZA TELEFONOVANIE
➡ Medzi porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom sa po novom zaradí aj držanie a obsluhovanie telefónu a obdobných zariadení bez systému „voľné ruky“ počas vedenia vozidla.
➡ Zvýšia sa horné sankcie pokút v blokovom (zo 100 ma 150 eur) i riadnom správnom konaní (z 200 na 300 eur). Zároveň bude možné za tento priestupok uložiť zákaz činnosti a porušenie sa bude rátať medzi tri závažné priestupky počas 12 mesiacov.
ZNÍŽENIE MINIMÁLNEHO VEKU NA VEDENIE NÁKLADNÝCH ÁUT A AUTOBUSOV
➡ V súlade s európskou smernicou sa umožní udelenie vodičského oprávnenia na vedenie motorových vozidiel nákladnej a osobnej dopravy v nižšom veku, ako je v súčasnosti. Podmienkou bude absolvovanie kurzu základnej kvalifikácie.
➡ Pri skupinách C a CE sa navrhuje znížiť minimálny vek z 21 na 18 rokov a pri vozidlách skupín D a DE z 24 na 21 rokov.
➡ Držitelia vodičského oprávnenia skupiny D a DE so zrýchlenou základnou kvalifikáciou budú do dovŕšenia veku 23 rokov oprávnení len na vedenie vozidiel pravidelnej autobusovej dopravy na linke, ktorá nepresahuje 50 km.
➡ Vodičské oprávnenie skupiny B bude oprávňovať jeho držiteľa viesť aj motorové vozidlá do 4,25 t s pohonom na alternatívne palivá.
No konečne. Prečo to tým babrákom toľko trvalo?
Týmto pozdravujem tú mladú sliepku, ktorá ráno išla ako blázon na Jesenského ulici,priamo pod kamerami polície a skoro ma zrazila.Ty tupelo,bodaj by si dostala defekt aj na rezervu.
Potrebujú viac lovášov od žebroty
Áno.Treba im dat plne sankcie.Nieje možné ako môže letieť 80kou cez Šintavu.Co som videl.A takisto s telefonovanim.Telefonuje ako kokot a jebe sa 30kou.Takym by som takú jednu…
Najradšej mám vodičov na drahých autách a nevedia ani hands free používať. Držať telefón v ruke v 80 tisícovom aute je dosť ostuda. Sedlák bude vždy len sedlák.
80tisícové auto? A to je aké? Peugeot? Trtko choď do predajne za koľko ti nacenia poriadnu mašinu napr FIAT
Choď si zameniť forinty.