PRO MUSICA NOSTRA TYRNAVIENSI
6. – 12. jún 2022
Hudobné centrum Bratislava |MM| Prvý ročník medzinárodného festivalu prichádza po prvý krát do Trnavského kraja. Festival Pro musica nostra Tyrnaviensi, ktorý sa uskutoční v dňoch 6. – 12. júna 2022, predstaví pôsobivé historické priestory – Divadlo Jána Palárika v Trnave, Kaštieľ vo Voderadoch, Zámok v Hlohovci, Kostol sv. Michala Archanjela v Lančári, Kostol sv. apoštolov Petra a Pavla v Cíferi-Páci, Vinárstvo Terra Parna v Suchej nad Parnou a Múzeum holokaustu v Seredi.
Trnavský župan Jozef Viskupič, pod záštitou ktorého sa festival koná, pozval všetkých návštevníkov. Ako uviedol, „som rád, že sa nám podarilo spojiť sily a vďaka erudícii Hudobného centra ponúkneme sériu koncertov klasickej hudby. Teším sa na jedinečné hudobné výkony slovenských a zahraničných umelcov na známych miestach, ale aj tam, kde by sme ich nečakali. Nadviažeme tak na úspešný zážitkový koncert v parku kaštieľa v Dolnej Krupej z minulého leta.“
Fanúšikovia klasickej hudby si budú môcť vychutnať hudobné výkony popredných slovenských i zahraničných umelcov. Cieľom festivalu je prezentácia klasickej hudby na špičkovej interpretačnej úrovni a sprostredkovanie jedinečného vizuálneho zážitku z priestorov historických pamiatok.
Predseda krajskej organizácie cestovného ruchu Trnavský kraj Pavol Kalman v súvislosti s festivalom uviedol: „Trnavský kraj je krajom umenia, histórie, výletov a zážitkov. Preto som nesmierne rád, že u nás môžeme po prvýkrát privítať festival, ktorý má na Slovensku dlhoročnú tradíciu. Prvý ročník festivalu Pro musica nostra Tyrnaviensi prináša neobyčajné hudobné zážitky na neobyčajné miesta. Dáva nám tým možnosť pozrieť sa úplne novým pohľadom na veci, ktoré sa nám všetkým zdajú dobre známe. Zároveň prostredníctvom hudby ožívajú nespoznané miesta Trnavského kraja“.
Otvárací koncert festivalu (6.6.) sa uskutoční v priestoroch Zrkadlovej sály Divadla Jána Palárika v Trnave. Festival bude zahájený recitálom kanadskej sopranistky Laury Nielsen, ktorá v sprievode klaviristu Róberta Pechanca uvedie program zložený z diel F. Schuberta, S. Rachmaninova, C. Debussyho, S. Barbera, R. Straussa, J. Masseneta a G. Pucciniho. Laura Nielsen je absolventkou operného programu Yale University v odbore hudobnej a opernej interpretácie a absolventkou hudobných štúdií na univerzite v Západnom Ontariu. V roku 2022 sa stala víťazkou Laffontovej súťaže Metropolitnej opery.
Druhý koncert Liutato in caprice v Kostole sv. Michala Archanjela v Lančári (7.6.) predstaví pozoruhodné spojenie renesančnej lutny, barokovej gitary a perkusií v pestrých dielach osobitých európskych autorov. Na koncerte vystúpi vynikajúci barokový súbor Le nuove musiche, ktorý má za sebou množstvo koncertov doma i v zahraničí. Súčasťou súboru je jedinečné lutnové duo Mareka Kubáta a Richarda Závadu, ktoré prináša hudbu na historických nástrojoch od renesancie po neskorý barok. Umelci interpretujú hudbu anglickej renesancie, talianskeho a francúzskeho baroka, ako aj hudbu zo Španielska. Lutnové duo vystúpi po boku vynikajúceho českého perkusionistu Vladimíra Třebického.
Dve kantáty z pera autorov J. S. Bacha (Ich habe genug) a A. Lustiga (Tanec šialených) zaznejú 8.6. v priestoroch Múzea holokaustu v Seredi. Príklady dvoch odlišných prístupov k jednej téme. Reflexia ťažkých životných údelov a smrti, ktorej sa fatálne obávame a zároveň klaniame vo forme unikátnych umeleckých výtvorov. Diktát smrti a zániku alebo posvätná bázeň a večná blaženosť? Odpovede na otázky súvisiace s témou bôľu, skepsy, utrpenia a ničoty sa pokúsi poodhaliť komorný súbor Barocco sempre giovane zložený zo špičkových českých profesionálnych hudobníkov so sólistami Vilémom Veverkom (hoboj) a Gustávom Beláčkom (bas). Hovoreného slova sa zhostia recitátori Milan Kňažko, Vilma Cibulková a Vilém Udatný.
Mystické hlasy byzantského a západoeurópskeho stredoveku sa budú niesť (9.6.) Kostolom sv. apoštolov Petra a Pavla v obci Cífer-Pác. Tvorba byzantskej skladateľky žijúcej v 9. storočí – Kassie, H. von Bingen, A. de Bretagne a Školy Notre Dame zaznie v interpretácii vokálneho súboru VocaMe, ktorý tvoria renomované speváčky v oblasti interpretácie starej hudby – Anna Maria Hefele, Sigrid Hausen a Petra Noskaiová pod vedením umeleckého vedúceho Michaela Poppa. Súbor pravidelne účinkuje na prestížnych hudobných festivaloch v Nemecku i zahraničí. Má za sebou koncerty v Kodani, Corku, Osle, Luxemburgu, Štokholme, Vancouvri a ď.
Vinárstvo Terra Parna v Suchej nad Parnou privíta (10.6.) popredné slovenské sláčikové kvarteto Mucha Quartet, ktoré uvedie hudbu B. Bartóka, L. Janáčka, A. Moyzesa a E. Suchoňa. Kvarteto vystúpi v spolupráci so speváčkou a huslistkou Ivou Bittovou, ktorá patrí do skupiny najvýraznejších osobností českej alternatívnej scény a na svojom konte má početné účinkovania na prestížnych pódiách európskych i zaoceánskych krajín. Návštevníci koncertu sa môžu tešiť na hudbu plnú ľudových motívov, ktorej podľahli aj tí najváženejší autori. Úpravy V. Godára v kooperácii s expresívnou Ivou Bittovou sú zárukou neopakovateľného hudobného zážitku.
Koncert ansámblu Czech Brass, ktorý sa uskutoční 11.6. v Kaštieli Voderady bude prehliadkou tvorby poslucháčsky obľúbených skladateľov ako J. S. Bach, G. F. Händel, W. A. Mozart, G. Verdi, G. Bizet a ď. Czech Brass je súbor dychových nástrojov založený v roku 1991. V jeho podaní zaznievajú skladby od renesancie cez barok, klasicismus, romantizmus až k jazzu, popu, funky a filmovej hudbe. V spolupráci s Českým rozhlasom súbor vytvára projekty nahrávok hudby, ktorú komponujú poprední súčasní autori. Členom ansámblu je aj popredný slovenský trubkár Stanislav Masaryk, ktorý je vyhľadávaným sólovým i komorným hráčom.
Záverečný koncert prvého ročníka festivalu (12.6.) bude patriť poľskému komornému súboru Starck Compagnay. V Zámku v Hlohovci si bude môcť publikum vypočuť tvorbu P. J. Vejvanovnského, H. I. F. von Bibera, P. J. Rittlera a ď. Komorný súbor Starck Compagnay nadväzuje na štyristoročnú tradíciu Jasnohorského telesa Trębaczy, najstaršieho známeho súboru svojho druhu v krajine. Snahou súboru je interpretácia starej hudby na historických hudobných nástrojoch (reprezentačnej, svetskej i sakrálnej), s ťažiskom na jej zaradenie do kontextu historického i liturgického. Hudobníci sa ponárajú do neznámych vôd málo interpretovaných diel, ktoré im kladú často vysoké nároky.
Festival sa koná pod záštitou predsedu Trnavského samosprávneho kraja Jozefa Viskupiča.