SAŽP |MM| V dnešnej dobe nás ponuka tovarov a služieb doslova zahlcuje. Výhodné akcie, ktoré obchodníci každý mesiac vymýšľajú, spôsobujú, že spotrebiteľ kúpi aj to, čo nepotrebuje. Sociálne siete, televízia, rozhlas, ale aj noviny a časopisy sú zvlášť v čase Vianoc plné reklám na úžasné, zdravé, nenahraditeľné, a teda potrebné výrobky, ktoré podľa predajcu musíme vlastniť my alebo naši najbližší. Tí ich dostanú od nás formou darčekov. Potešiť však dokážu aj environmentálne zodpovedné darčeky, ktoré sú témou decembrovej výzvy vzdelávacej kampane Zatoč s odpadom z dielne Slovenskej agentúry životného prostredia.
Žijeme v konzumnom svete, ktorý je charakteristický nadmernou spotrebou a ktorého výsledkom je fakt, že nakupujeme veľa nepotrebných vecí. Vecí, ktoré sme videli v reklame, v rodine, u známych či kolegov a ktoré, samozrejme, chceme vlastniť aj my. A tak sa, chtiac-nechtiac, stávame otrokmi túžob po výrobkoch, o ktorých kúpe by sme za iných okolností ani neuvažovali. Stačí, ak sa pozrieme na hračky, väčšina je vytvorená z plastu. Mnohé z nich sú nekvalitné a po pár dňoch či týždňoch skončia v koši. Vplyv reklamy pri výbere darčekov je neodškriepiteľný, no treba pamätať, že nadmerný konzum zaťažuje životné prostredie. Výsledkom sú rôzne environmentálne problémy, ako sú kontaminácia a znečistenie prostredia, stenčovanie ozónovej vrstvy, zmena klímy, úbytok biodiverzity, degradácia biotopov či problémy s odpadom a ďalšie. Vianočné obdobie je ideálnou príležitosťou zmeniť prístup k nakupovaniu, a to nielen darčekov pod stromček. Je na každom z nás, aby sme k nakupovaniu začali pristupovať zodpovedne a aj originálne.
Výzva SAŽP: Darček zážitkom
Darček môže byť zážitkom nielen pre obdarovaného, ale aj pre darcu. Pri pátraní po jedinečnom a originálnom darčeku sa dá veľa zažiť, ale aj naučiť. Ten najzapamätateľnejší darček býva zvyčajne ten, ktorý je súčasne zážitkom.
Postup:
- Skúste niekoho na Vianoce potešiť originálnym a zároveň environmentálne zodpovedným darčekom. Nesiahajte hneď po najjednoduchšom riešení, ktorým je nákup v obchode. Dôkladne sa zamyslite nad tým, čo má druhý rád.
- Môže ísť napríklad o poukaz na raňajky do postele, pozvánku na vlastnoručne pripravenú večeru či piknik, poukaz na masáž či výlet, domáce pečivo či koláč, vlastnoručne napísanú básničku alebo poviedku, namaľovaný obraz, dekoráciu z prírodnín, domácu kozmetiku alebo darček charitatívneho typu… Kreativite sa medze nekladú.
- Pošlite nám fotku svojho originálneho darčeka. Napíšte aj svoje ďalšie nápady a tipy na darčeky, aby sme mohli inšpirovať ostatných.
Odborným garantom decembrovej výzvy je VEPOS Horného Turca, nezisková organizácia poskytujúca verejnoprospešné služby v oblasti odpadového hospodárstva. Registrácia do kampane prebieha na tomto linku: https://www.ewobox.sk/sazp/zatoc-s-odpadom/darceky-s-hodnotou.
Vyhodnotenie novembrovej výzvy k eliminácií odpadu z obalov je zverejnené tu: https://www.ewobox.sk/clanok/bezobalove-nakupovanie-nas-bavi.
Pozeral som ten poukaz na raňajky do postele, cena 24,99 eur,to musel vymyslieť nejaký týpek zo sójovým rezňom v hube.