A stačí sa pohrabať v súkromnom archíve autora (teraz archív Múzea totality) a nazrieť do novinových výstrižkov z predrevolučnej doby a krátko porevolučného obdobia.
Denník PRAVDA niekedy v roku 1988 – 89 uverejnil článok pod titulom „Po Váhu do Serede – kedy, Ako? Vodná cesta ešte zarúbaná.“
V článku sa návratnosť investícií na splavnenie Váhu predpokladala na 16 rokov a ekonomická životnosť diela 55 rokov. Životnosť technická samozrejme výrazne dlhšia.
Po splavnenom Váhu bola predpokladaná preprava tovarov do Dusla Šaľa, ale hlavne Niklovej huti v Seredi.
Ak by bolo dielo urobené, zo Seredeby sa po vodnej ceste dalo dostať nielen do Čierneho, ale aj Severného mora a vlastne do celého sveta.
V článku autor František Buda píše, že ak sa nájde miliarda Kčs, prvá loď by v Seredi zakotvila už v roku 1995.
Ako vieme, splavnenie Váhu po Sereď zostalo snom snívaným generáciami našich predkov a ak nebude skutočne spoločenská objednávka na tento druh dopravy, snom aj zostane.
UPOZORNENIE:
- Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
- Nešírte neoverené informácie a hoaxy. Šírte len to, k čomu poznáte relevantný zdroj a podľa možnosti ho uvádzajte.
- Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidiel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
- Vkladať príspevky do diskusie nie je povolené cez proxy servery a anonymizéry. Takéto príspevky môžu byť zmazané bez akéhokoľvek ďalšieho komentovania a zverejňovania dôvodov.
- Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy.
- Akékoľvek útoky, osočovanie a invektívy voči podpísaným autorom článkov redakcii, alebo vydavateľovi budú zmazané, resp. v prípade, že budú zakladať podstatu niektorého z trestných činov, alebo iného porušenia zákona, autor príspevku by mal počítať s možnosťou zjednania nápravy právnou cestou.
- Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.
V každom prípade by mal štát túto problematiku otvoriť, lebo prvý krát sa začalo hovoriť o 1.etape výstavby vodného diela už v roku 1974 minulého storočia. Úctihodná doba,ale samozrejme v našom štáte úplne normálne.Hovorím o tomto probléme preto,lebo doteraz už asi 53rokov je to otvorená vec.Myslím si,že je načase celý tento nezmysel ukončiť,lebo v tejto oblasti má mnoho majiteĺov svoje pozemky,na ktoré platí stále stavebná uzávera.
Dovolím si pripomenúť, že už v polovici 50. rokov 20. stor. spoločne s návrhom na výstavbu „niklovky“, bola v hre aj príprava projektu na výstavbu VD Sereď, vrátane železničnej prípojky z prístavu do areálu „niklovky“.
Neskôr, cca o 25 – 30 rokov, sa návrh opäť objavil v podobe veľkej vodnej nádrže s názvom VD Sereď-Hlohovec už aj s analýzou, že návratnosť VD bude dlhšia ako jeho technická životnosť(!) a v hre bol aj variantný návrh na vybudovanie 3 (malých) riečnych stupňov. Prírodné podmienky ľavobrežia Váhu stavbu síce nevylučujú, ale tá by bola technicky komplikovaná a neskutočne nákladná…
Myslím si, že stačilo šaškovania a treba sa pozrieť do zrkadla, do pokladničky a s veľkou vážnosťou sa pýtať verejnosti…
Niekoľkí ľudia do tohto „nápadu“ už poriadne kopli, ale asi stále platia uznesenia zjazdu a „politická“ nevedomosť.
IPo
Správny komentár, od anonyma,všetky doterajšie vlády sa na to vykašĺali aby vec poriešili v prospech občanov tohoto mesta,nakoĺko takýto kus nádhernej prírody musí každé mesto alebo obec len závidieť.Určite by sa táto časť oživila róznymi podnikateĺskými aktivitami,čo by určite prinieslo osoh aj pre mesto.Mohol by sa aj pán primátor zapojiť do tejto problematiky,určite by veci pomohol.
Presne. Keby sa to dotiahlo, tak ten krásny kus prírody mohol poslúžiť na výstavbu domov, činžiakov pripadne logistického centra.