Toto leto sa organizátori kultúrnych podujatí museli prispôsobiť rôznym obmedzeniam. Mnohých to však neodradilo, a tak milovníci umenia neostali úplne ukrátení o kultúrne zážitky. I ja, ako fanúšička hudby, som si prišla na svoje. Preto si teraz môžem zaspomínať napríklad na inšpiratívny víkend v Liptovskom Mikuláši.
Ani neistá epidemiologická situácia neprekazila konanie Mikulášskeho jazzového festivalu 2020. Uskutočnil sa v dňoch 31. júla – 2. augusta a kvalitnou hudbou potešil starších i mladších jazzových fanúšikov. Ako každý rok, i tentoraz bola návštevnosť festivalu veľmi dobrá. Protiepidemické opatrenia sa, samozrejme, dodržiavali a vládla pohoda.
Festival z verejných zdrojov podporil hlavný partner Fond na podporu umenia.
V Dome kultúry Liptovský Mikuláš mal občerstvenie v jazzovom bare na starosti remeselný pivovar a reštaurácia Liptovar. Vďaka zlosovateľným festivalovým dotazníkom mohli návštevníci festivalu vyhrať hodnotné ceny. Všetky tri festivalové večery moderoval jeden z hlavných organizátorov Mikulášskeho jazzového festivalu – Martin Budaj.
V piatkový večer festival otvorila mladá slovenská kapela Velvet Case, ktorej speváčkou je Júlia Kozáková. Toto hudobné zoskupenie sa pohybuje vo vodách moderného jazzu, inšpirovaného i soulom či hip-hopom. Okrem jazzových štandardov predviedlo aj vlastnú tvorbu.
Neskôr pódium patrilo Mar Vilaseca Quartetu. Jeho líderkou bola katalánska speváčka a klaviristka, majsterka scatu, Mar Vilaseca. Spolu so svojimi českými a jedným slovenským spoluhráčom predviedla skladby zo svojho debutového autorského albumu Find The Way.
Poslednú hudobnú formáciu tohto večera predstavil jazzový publicista Gabriel Bianchi. Išlo o poľskú sedemčlennú kapelu Orchestra Dedicated, ktorá okrem skladieb svojho lídra Wojciecha Groborza majstrovsky zahrala i skladby Boba Haggarta, Theloniousa Monka či Dizzyho Gillespieho. Napokon, ako prídavok, zaznela bluesová skladba od Leadbellyho Silver City Bound, pretože základom jazzu je blues.
V sobotu sa program začal v altánku na dvore Liptovaru, kde sa konal tvorivý seminár „Inšpiruj sa“ s Nikolom Bankovom. Mladý slovenský hráč na altovom saxofóne na seminári porozprával napríklad o svojej profesionálnej dráhe a úspechoch, ale tiež o profesionálnej stránke muzikantskej činnosti. Napokon odpovedal na zvedavé otázky poslucháčov.
Večerný program v dome kultúry rozbehlo vystúpenie mladej slovenskej kapely MattiaBoyzz, vedenej len šestnásťročným bubeníkom Mattiom Müllerom. Mala veľmi progresívny mohutný jazz-rockový zvuk s príchuťou funku a hrala vlastné skladby.
Nasledovala ďalšia progresívna kapela – Nikola Bankov Band. Jej líder, študujúci v Dánsku, sa obklopil mladými šikovnými dánskymi spoluhráčmi. Počas svojho vystúpenia miešali súčasný jazz s rôznymi efektmi a elektronikou. Hrali predovšetkým autorské skladby z Nikolovho úspešného debutového albumu Bright Future.
Sobotný program uzavrel Kálmán Oláh Quartet, hrajúci post-bop inšpirovaný aj klasickou hudbou. Zazneli nielen prevzaté skladby, ale aj skladby Kálmána Oláha, napríklad Polymodal Blues, ktorú často hrával aj na Slovensku so slovenskými hudobníkmi, a jedna skladba jeho syna Kálmána Oláha Jr., ktorý je tiež členom quartetu.
Nedeľa priniesla ďalší tvorivý seminár v Liptovare, tentoraz „Inšpiruj sa“ s Wojtekom Mazolewskim, poľským kontrabasistom a basgitaristom. Je tiež skladateľom a veľkým propagátorom jazzu. Odpovedal na mnohé otázky týkajúce sa poľského jazzu, kapiel, v ktorých on sám hrá, procesu jeho tvorby, úlohy imidžu hudobníka, ale tiež jeho vzťahu k východným náukám. Na otázku, aký vzťah má k blues, odvetil, že najprv počúval rock´n´roll a cezeň sa dostal k bluesovej klasike, napríklad k Robertovi Johnsonovi. Váži si blues, pretože odtiaľ sa to začalo. Bez bluesovej hudby by zrejme nebolo kapiel ako Led Zeppelin, Beatles či Rolling Stones.
Program nedeľného večera odštartoval v dome kultúry poľský Wojtek Mazolewski Quintet. Na jeho vystúpení zazneli okrem iného viaceré skladby od legendárneho poľského jazzmana Krzysztofa Komedu, nachádzajúce sa na najnovšom albume Wojtek Mazolewski Quintetu When Angels Fall. Hudbu tejto hudobnej zostavy dotvárali aj elektronické efekty a miestami zachádzala až do free jazzu.
Bodkou za Mikulášskym jazzovým festivalom 2020 bol koncert Dana Bártu a Robert Balzar Tria. Hudobných hostí z Českej republiky obecenstvo búrlivo privítalo. Vystúpenie bolo zostavené hlavne z prevzatých pesničiek v angličtine, ale zaznela i čeština. Dan Bárta sa správal bezprostredne, bol vtipný a počas celého koncertu sa publiku prihováral po slovensky.
Každý festivalový večer po programe nasledovala dlhá jam session v jazzovom bare. Na jam sessions si zahrali niektorí z účinkujúcich hudobníkov, a tiež niekoľkí hudobníci, ktorí prišli na festival ako poslucháči.
Už 16. ročník Mikulášskeho jazzového festivalu prebehol s úspechom a šťastne. Radosť mali, samozrejme, nielen poslucháči a účinkujúci, ale aj tím ľudí, ktorí festival pripravili alebo sa na jeho priebehu podieľali iným spôsobom. Všetkým im patrí veľké poďakovanie. Už sa tešíme na ďalší ročník. Pevne veríme, že sa podarí koronavírus udržať na uzde.
Toto som napísala krátko po návrate z Liptovského Mikuláša. I dnes sa snažím byť optimistka a veriť v šťastné pokračovanie.