Minimálne od začiatku prvej vlny pandémie ochorenia Covid-19 sú župy de facto súčasťou krízového riadenia a aktívne sa podieľajú na koordinovaní boja proti šíreniu nového koronavírusu na území krajov.
„Po výmene vlády sme sa konečne stali členmi ústredného krízového štábu a pandemickej komisie vlády. Podieľame sa preto na navrhovaní a prijímaní opatrení na krajskej i celoštátnej úrovni. Čerpáme pri tom z praktických skúseností. Naše konštruktívne odporúčania často korigujú predstavy rezortov,“ doplnil Viskupič.
Napriek absencii kompetencií a vyčleneniu financií zabezpečujú niektoré úlohy alebo ich časti. Ide o napríklad o spravodlivú distribúciu ochranných prostriedkov zo štátnych zásob pre všetky zariadenia sociálnych služieb v kraji, teda župné, obecné, mestské i neverejné, ako aj pre ambulancie lekárov.
Šéf združenia samosprávnych krajov pre kontext uviedol, že „aktuálne posilnenie postavenia krajov vnímam ako začiatok reformy verejnej správy. V krízovej situácii sme začali úpravou našich kompetencií v krízovom riadení. Na ostatnom rokovaní zúženého ústredného krízového štábu (v pondelok 11. januára 2021) som podpredsedovi vlády pre legislatívu vzniesol požiadavku, aby čím skôr zvolal komisiu na prípravu dlho odkladanej reformy, k čomu ho na podnet SK 8 zaväzuje programové vyhlásenie vlády.“
Ambíciou SK 8 je presadiť reformu verejnej správy na princípoch decentralizácie, subsidiarity a fiškálnej autonómie krajov. Okrem dokončenia decentralizácie by jej hlavnou ideou malo byť zjednotenie riadenia štátu na krajskej úrovni. Inak povedané, aby samospráva a miestna štátna správa boli pod jednou strechou tak, ako to je dobre zaužívané v Českej republike.
Jozef Viskupič, predseda SK 8 a trnavský župan