RegioJet |MM| Zrušenie súťaže na trať Bratislava – Komárno, ktoré dnes oznámil minister dopravy, je smutná správa o kompletnej strate dôvery všetkých dopravcov a celého trhu v úprimný záujem ministerstva súťažiť verejné zákazky na železnici.
Výsledok je o to horší, pretože dôvodom, prečo sa nikto neprihlásil, neboli krátke termíny v súťaži (apod.), ako uviedol minister – zrovna termíny boli v poslednom kole dostatočné.
Hlavným dôvodom je to, že je zle nastavený celý systém, kedy nikto z dopravcov už neverí v ozajstný záujem o férové súťaženie dotovaných vlakov na Slovensku a účasť v takýchto pseudosúťažiach považuje iba za stratu energie a prostriedkov.
Hlavné príčiny celkovej nedôvery sú najmä nasledujúce:
- Neexistuje žiadny transparentný harmonogram, ktorý by vopred určoval, ktoré trate sa kedy budú súťažiť a deklaroval by jasný zámer ministerstva verejné zákazky na železnici súťažiť.
- ZSSK má uzavretú dlhodobú zmluvu na svoje dotované vlaky tak, že zmluva má preferenčný vzťah k ZSSK a neráta s tým, že všetky dotované výkony sa musia postupne súťažiť podľa transparentného harmonogramu. Nová zmluva zostala v režime „koľko ZSSK prerobí, toľko štát musí dofinancovať“. Chýba rozpad dotácií podľa tratí, aby štát vedel, koľko ho aká linka stojí a mohol tak efektívne riadiť dopravu (a o koľko znížiť platbu, pokiaľ vysúťažená linka ide s novým dopravcom na novú zmluvu) atď.
Na trhu kvôli tomu existuje obrovská nevyváženosť, čo pre všetkých nových dopravcov znamená obrovské riziko. A preto nemajú dôveru v postupy ministerstva.
Je to rozdiel napríklad v porovnaní s ČR, kde už teraz viac ako 10% dotovaných spojov zaisťujú vysúťažení dopravcovia. Zmluva s ČD je uzavretá tak, aby predvídateľne rátala s postupným súťažením dotovaných vlakov.
České dráhy majú novú zmluvu uzavretú od roku 2020 tak, že je vrátane explicitného rozdelenia dotácií podľa liniek (aby bolo jasné, o koľko sa má po súťaži znížiť dotácia) a vrátane harmonogramu súťaží, keď každý rok ubudnú z ich zmluvy ďalšie a ďalšie dotované linky, ktoré sa idú súťažiť.
Pre ČD je to obrovská motivácia k rastu kvality služieb a k vlastným investíciám do modernizácie vozového parku, kedy ČD nespoliehajú na peniaze z eurofondov, ale investujú z vlastného – a to 10 x viac než ZSSK.
Dá sa akceptovať aj to, že minister celý systém zdedil a nie je to jeho priamym zámerom.
Pre obnovenie dôvery by ale mal okamžite vymeniť tých úradníkov, ktorí takto celý systém zámerne pokrivili a aj na piatykrát zmenili súťaž vo fiasko.
Je potrebné začať úplne od čistého stola a zmeniť celý systém tak, aby bol jasný záujem štátu na transparentnom sťažení dotovaných liniek.
Doterajší postup súťaží na oko stál iba kopu peňazí a energie, ale zákazníci sa lepších služieb na železnici nedočkali.