ISSN 1337-8481

štvrtok, 21. novembra, 2024

Výsledok súťaže na Komárno predstavuje kompletnú stratu dôvery celého trhu v postupy ministerstva

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
spot_img

RegioJet |MM|  Zrušenie súťaže na trať Bratislava – Komárno, ktoré dnes oznámil minister dopravy, je smutná správa o kompletnej strate dôvery všetkých dopravcov a celého trhu v úprimný záujem ministerstva súťažiť verejné zákazky na železnici.

Výsledok je o to horší, pretože dôvodom, prečo sa nikto neprihlásil, neboli krátke termíny v súťaži (apod.), ako uviedol minister – zrovna termíny boli v poslednom kole dostatočné.

Hlavným dôvodom je to, že je zle nastavený celý systém, kedy nikto z dopravcov už neverí v ozajstný záujem o férové súťaženie dotovaných vlakov na Slovensku a účasť v takýchto pseudosúťažiach považuje iba za stratu energie a prostriedkov.

Hlavné príčiny celkovej nedôvery sú najmä nasledujúce:

  • Neexistuje žiadny transparentný harmonogram, ktorý by vopred určoval, ktoré trate sa kedy budú súťažiť a deklaroval by jasný zámer ministerstva verejné zákazky na železnici súťažiť.
  • ZSSK má uzavretú dlhodobú zmluvu na svoje dotované vlaky tak, že zmluva má preferenčný vzťah k ZSSK a neráta s tým, že všetky dotované výkony sa musia postupne súťažiť podľa transparentného harmonogramu. Nová zmluva zostala v režime „koľko ZSSK prerobí, toľko štát musí dofinancovať“. Chýba rozpad dotácií podľa tratí, aby štát vedel, koľko ho aká linka stojí a mohol tak efektívne riadiť dopravu (a o koľko znížiť platbu, pokiaľ vysúťažená linka ide s novým dopravcom na novú zmluvu) atď.

Na trhu kvôli tomu existuje obrovská nevyváženosť, čo pre všetkých nových dopravcov znamená obrovské riziko. A preto nemajú dôveru v postupy ministerstva.

Je to rozdiel napríklad v porovnaní s ČR, kde už teraz viac ako 10% dotovaných spojov zaisťujú vysúťažení dopravcovia. Zmluva s ČD je uzavretá tak, aby predvídateľne rátala s postupným súťažením dotovaných vlakov.

České dráhy majú novú zmluvu uzavretú od roku 2020 tak, že je vrátane explicitného rozdelenia dotácií podľa liniek (aby bolo jasné, o koľko sa má po súťaži znížiť dotácia) a vrátane harmonogramu súťaží, keď každý rok ubudnú z ich zmluvy ďalšie a ďalšie dotované linky, ktoré sa idú súťažiť.

Pre ČD je to obrovská motivácia k rastu kvality služieb a k vlastným investíciám do modernizácie vozového parku, kedy ČD nespoliehajú na peniaze z eurofondov, ale investujú z vlastného – a to 10 x viac než ZSSK.

Dá sa akceptovať aj to, že minister celý systém zdedil a nie je to jeho priamym zámerom.

Pre obnovenie dôvery by ale mal okamžite vymeniť tých úradníkov, ktorí takto celý systém zámerne pokrivili a aj na piatykrát zmenili súťaž vo fiasko.

Je potrebné začať úplne od čistého stola a zmeniť celý systém tak, aby bol jasný záujem štátu na transparentnom sťažení dotovaných liniek.

Doterajší postup súťaží na oko stál iba kopu peňazí a energie, ale zákazníci sa lepších služieb na železnici nedočkali.

 

Páčil sa Vám tento článok? Zdieľajte ho na sociálnych sieťach!

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -
Obnoviť ⭯

UPOZORNENIE:
- Zo strany vydavateľa novín ide o pokus zachovať určitú formu voľnej komunikácie – nezneužívajte túto snahu na osočovanie kohokoľvek, na ohováranie či šírenie údajov a správ, ktoré by mohli byť v rozpore s platnou legislatívou SR a EÚ alebo etikou.
- Nešírte neoverené informácie a hoaxy. Šírte len to, k čomu poznáte relevantný zdroj a podľa možnosti ho uvádzajte.
- Komunikácia medzi užívateľmi a diskutujúcimi ako aj ostatná komunikácia sa v súlade s právnym poriadkom SR ukladá do databázy a to vrátane loginov - prístupov užívateľov . Databáza providera poskytujúceho pripojenie do internetu zaznamenáva tiež IP adresy užívateľov a ostatné identifikačné dáta. V prípade závažného porušenia pravidiel, napríklad páchaním trestnej činnosti, je provider povinný vydať túto databázu orgánom činným v trestnom konaní.
- Vkladať príspevky do diskusie nie je povolené cez proxy servery a anonymizéry. Takéto príspevky môžu byť zmazané bez akéhokoľvek ďalšieho komentovania a zverejňovania dôvodov.
- Upozorňujeme, že každý užívateľ za svoje konanie plne zodpovedá sám. Administrátor môže zmazať príspevky, ktoré budú porušovať pravidlá diskusie, prípadne budú obsahovať reklamu, alebo ich súčasťou budú reklamné odkazy.
- Akékoľvek útoky, osočovanie a invektívy voči podpísaným autorom článkov redakcii, alebo vydavateľovi budú zmazané, resp. v prípade, že budú zakladať podstatu niektorého z trestných činov, alebo iného porušenia zákona, autor príspevku by mal počítať s možnosťou zjednania nápravy právnou cestou.
- Vydavateľ novín a redakcia nezodpovedá za obsah príspevkov diskutujúcich a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov.

- Inzercia -spot_img
- Inzercia -
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
- Inzercia -spot_img
spot_img