MŠVVŠ SR |MM| Doplňujúce pedagogické štúdium a rozširujúce štúdium slúži na to, aby si učitelia zvýšili kvalifikáciu. Bežne stojí učiteľov do 400 eur za semester, ale v roku 2021 ho ministerstvo školstva učiteľom preplatí za zimný semester v prvom aj druhom ročníku štúdia.
Doplňujúce pedagogické štúdium slúži pre učiteľov, ktorí prišli z praxe, ale nemajú za sebou pedagogické vzdelanie a preto si ho dopĺňajú. Rozširujúce štúdium slúži pre učiteľov, ktorí si chcú k predmetom, ktoré kvalifikovane vyučujú, doplniť ďalší predmet výučby (napríklad učiteľ s kombináciou matematika a fyzika si doplní informatiku).
Minulý rok študovalo na univerzitách v rozširujúcom štúdiu 1679 frekventantov a na doplňujúcom pedagogickom štúdiu 1735 frekventantov. V roku 2021 ministerstvo školstva preplatí zimný semester pre študujúcich v prvom aj v druhom ročníku štúdia. Očakávané náklady sú približne 1,2 milióna eur.
„Vážime si, že učitelia majú záujem sa zlepšovať, napredovať a rozširovať si kvalifikáciu. Preto im chceme aj takto pomôcť a uľahčiť im celý proces, na ktorý sú nemalé náklady,“ uviedol minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling. Dodal, že vzdelávanie učiteľov a jeho skvalitnenie je jednou z priorít rezortu. Naň je vyčlenených 50 miliónov eur z Plánu obnovy a zároveň sa pripravuje systém regionálnych mentorov – učiteľov a riaditeľov z praxe, ktorí budú pomáhať školám hlavne v súvislosti so zmenami v učive.
Učitelia sa budú počas leta hlásiť na vysoké školy na doplňujúce či rozširujúce štúdium, pričom prihlasovanie býva otvorené do konca júla alebo augusta. Rezort školstva preto vypíše rozvojový projekt cez leto a elektronicky oň budú žiadať základné aj stredné školy, vrátane tých, ktorých učitelia sa dozvedia, či sú prijatí až v auguste alebo začiatkom septembra.
Keďže ide o rozvojový projekt, žiada oň škola, v ktorej je učiteľ zamestnaný. So žiadosťou bude škola predkladať ministerstvu aj rozhodnutie o prijatí a potvrdenie vysokej školy o výške poplatku za semester štúdia.
„Tento krok považujeme za podporu pre tých pedagógov, ktorí doteraz váhali so zvýšením alebo rozšírením kvalifikácie práve kvôli finančným nákladom. Zároveň je to spôsob, ako na školách podporiť kvalifikovanú výučbu,“ uzavrel šéf rezortu školstva.
Vymyslel tento pán a jeho ministerstvo doteraz niečo iné? Lebo ja zatiaľ čítam len o tom, ako nalievajú peniaze, tam, tam a tam. Rozdávať peniaze daňových poplatníkov za získavaním si fanúšikov v radách učiteľov dokáže každý blbec, dokonca aj bez okuliarov na zátylku. Mňa ale zaujíma, či jeho ministerstvo vypracovalo aspoň jeden zaujímavý inovatívny návrh, ktorý by mal odvahu zmeniť naše školstvo či už komplexne alebo aspoň čiastočne. Urobil už niečo prelomové? Pretože naše školstvo môže zachrániť už len prelomová a zásadná zmena. Dnes máme školstvo na úrovni fínskeho školstva roku 1980. A zmena v nedohľadne. Naozaj bude stačiť, keď pán minister nakúpi nové učebnice, zrenovuje jedálne , zaplatí školné, investuje do učební ( a to všetko samozrejme z našich peňazí) a tým zastaví marazmus a chaos v školstve a obráti týmito krokmi kormidlo školstva na správny smer? Alebo si našu bárku vyzdobíme pozlátenou palubou a diamantovými sťažňami a.. necháme ju naďalej zmietať sa v chaotickom rozbúrenom oceáne nevedomosti? Kormideľníkov úsmev je peknučký, ale o smere plavby jeho lode nemá ani páru a čo je horšie, ani ho to asi nezaujíma.