MŠVVŠ SR |MM| Konkrétna podpora učiteľa pri starostlivosti o deti a žiakov v triede, menej byrokracie a prehľadnosť riešení. To všetko prinesie transformácia poradenského systému, ktorú pripravuje rezort školstva. Cieľom je vytvoriť jednotný, prehľadný a dostupný systém poradní, ktoré budú poskytovať služby podľa potrieb dieťaťa, žiaka, rodiny a nie len podľa stanovenej diagnózy. Vôbec prvýkrát vzniknú štandardy odborných činností. Po rokoch budú mať zároveň inkluzívne tímy metodickú podporu a budú sa môcť oprieť o kolegov z praxe. Spolupracovať budú aj s odborníkmi z rezortov práce či zdravotníctva.
Od roku 2008 je na školách zavedená integrácia, to znamená, že pomáhame len deťom, ktoré boli diagnostikované. Takýto systém je však nedokonalý a v mnohých veciach nefunkčný. „Prioritou ministerstva školstva je podpora každého dieťaťa a žiaka. Do škôl chceme priniesť viac inklúzie. Čiže rovnocenný prístup ku každému žiakovi bez rozdielu,“ vysvetľuje štátna tajomníčka MŠVVaŠ SR pre národnostné školstvo, inkluzívne a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová.
S tým súvisí aj prideľovanie asistentov do škôl. Podľa terajšieho metodického pokynu je asistent učiteľa prideľovaný len na diagnózu žiaka. „Veľa detí nám takto nastavený systém nezachytí. To musíme zmeniť. Asistent učiteľa sa bude môcť po novom venovať všetkým deťom, ktoré budú potrebovať jeho špeciálnu podporu,“ dopĺňa štátna tajomníčka. Nepôjde pri tom len o žiaka, ktorý má diagnózu, ale aj o žiaka, ktorý prechádza ťažkým obdobím či zameškal veľa učiva.
Prvýkrát v histórii vzniknú aj štandardy odborných činností, ktoré určujú rovnakú mieru kvality v každom centre na Slovensku. Ak mal žiak ťažkosti v škole, doteraz s ním rodič mohol navštíviť centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie alebo centrum špeciálno-pedagogického poradenstva. „Prax nám ukázala, že sa často stávalo, že rodič prechádzal z jedného centra do druhého, kým žiakovi nezistili správnu diagnózu. Nový systém poradní bude jednotný, prehľadný a pre rodičov časovo aj priestorovo dostupný. Podporené budú nielen deti, žiaci a ich rodiny, ale aj samotní asistenti a odborní zamestnanci škôl a školských zariadení. Ako špeciálna pedagogička vnímam, že je nevyhnutné podporiť našich kolegov v teréne, ktorí sa doteraz nemali o koho oprieť,“ uzavrela štátna tajomníčka.
Koncept novej reformy je súčasťou predkladaného školského zákona 245. Ak bude schválený, reforma bude platná od 1. januára 2023.
Zase ďalšia vytvorená nová inštitúcia. No, koľko ich bude, na ktoré sa bude skladať. A vôbec, bude mať neskôr na nich robiť? Všetci presviedčajú o dôležitosti. Je to naozaj tak?
Na jednej seredskej škole dieťa zaškatulkujú a snažia sa problému skôr zbaviť ako urobiť niečo pre dieťa. Veď jednoduchšie sa je problému zbaviť ako dieťa začleniť do kolektívu.
Vazeny „dotaz“, nikde som nezaznamenala, ze by mala vzniknut nova institucia, na ktoru sa „bude skladat“. Prave naopak, cielom je zjednotenie centier, pretoze bezny clovek ani len netusi, kam sa ma presne obratit a aky je rozdiel. Preto sa centra spoja tak, aby vsetko rodic vyriesil vzdy v jednom a nemusel sa prehanat. Problem je, ako vo vsetkom na Slovensku, ze su veci site horucou ihlou, nedostatocne pripravene, personalne podvyzivene. Na prvy pohlad to vyzera krasne, super plany, ale odkial zoberu ludi? A kto da na nich peniaze? Nech daju do skol dostatok odbornych zamestnancov a asistentov a skoly nemusia doslova „zobrat“ o kazdeho, pretoze to deti potrebuju a zriadovatelia nedaju/nemaju peniaze. Dalsi problem su sukromne centra, ktorych je na Slovensku az zahadne moc. Preco asi? Pretoze ich stat stedro dotuje a to nie je normalne.
a Karol k tomu skatulkovaniu, ako ucitelka mam skusenosti, ze sa to robi nie na jednej skole, vsetko je to o konkretnom ucitelovi, ako k detom pristupuje, ci si lieci komplexy z vlastnych zivotnych neuspechov. Je vela dobrych ucitelov, ktori detom pomahaju a neskatulkuju a naozaj sa snazia.
Pre kakadu – zaškatulkujú to väčšinou učiteľky a vychovávateľky ktoré čerstvo dokončili školu. Tie staršie už vedia ako na to.